PUBLICITÉ

Plantaardige olie: de wraak van omega 6...

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 10/03/2015 - 16h47
-A +A

De voorbije jaren zijn de omega-3-vetzuren de hemel in geprezen, en dat ten koste van de omega-6-vetzuren die als schadelijk werden bestempeld voor hart en bloedvaten. De American Heart Association (AHA) heeft onlangs een wetenschappelijk advies gepubliceerd dat aantoont dat we op het vlak van voeding soms een stap achteruit moeten zetten...

PUB

Omega 6 is helemaal niet zo slecht

Heel wat studies tonen aan dat de omega-6-vetzuren bij sommige groepen van mensen een beschermend effect uitoefenen op cardiovasculaire aandoeningen. De belangrijkste omega-6-vetzuren die in de voeding zitten, zijn alfa-linoleenzuur - dat zit hoofdzakelijk in plantaardige oliën - en arachidonzuur - dat vooral in vlees, eieren en vis zit.

Het metabolisme van de omega-6-vetzuren hangt sterk samen met de productie van pro-inflammatoire boodschappers, stimuli voor de vernauwing van de bloedvaten of de vorming van bloedklonters. Die factoren zijn schadelijk voor de goede gezondheid van de aders. Op dit moment zijn er nochtans nog niet genoeg gegevens beschikbaar om te bewijzen dat linoleenzuur ontstekingsbevorderend zou zijn of de neerslag van cholesterol in de bloedvaten zou bevorderen. Men heeft met andere woorden blijkbaar te vroeg conclusies getrokken.

Cardiovasculaire aandoeningen

Dat linoleenzuur de slechte LDL-cholesterol omlaag haalt, is vandaag wel bewezen.
De effecten op andere markers of risicofactoren zoals bloeddruk, insulineresistentie of een daling van het risico op diabetes blijven omstreden. De meeste studies hebben aangetoond dat de concentraties linoleenzuur in het vetweefsel en een verhoogde inname van linoleenzuur het risico op cardiovasculaire aandoeningen lichtjes vermindert. Het risico op hartaanvallen zou er niet door verminderen.

Interventieonderzoeken hebben dan weer aangetoond dat het vervangen van verzadigde vetzuren (de "slechte vetten", rijkelijk aanwezig in dierlijke vetten) door omega-6-vetzuren het cardiovasculaire risico vermindert. Dit voordeel blijkt te worden bereikt met een aanvoer van oméga-6 van 10 à 21 % van de totale calorieaanvoer, en dit zonder neveneffect. Met andere woorden, meer dan vandaag wordt aanbevolen.

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige le 23/02/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 10/03/2015 - 16h47

Harris WS,. Circulation. Janvier 2009. Khandelwal, S. et al., J Preventive Cardiol. 2013 Feb;2(3):325-336.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Omega 3 en omega 6: een subtiel evenwicht Geüpdatet op 19/04/2010 - 00h00

Iedereen heeft het over omega 3 , de waardevolle vetzuren die we tekortkomen en waarvan de effecten zo heilzaam zijn voor de gezondheid. Het volstaat nochtans niet de aanvoer van omega 3 te verhogen om te genieten van de voordelen ervan. Hoe komt dat...

U bent zwanger? Eet vis! Gepubliceerd op 13/08/2012 - 10h30

Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren . Die vetzuren hebben heel wat voordelen: ze voorkomen onder andere dat kinderen te vroeg geboren worden en te weinig wegen bij hun geboorte.

Meer artikels