PUBLICITÉ

Patiënten kunnen zorgverleners online scores geven

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 07/11/2011 - 14h33
-A +A

Op www.verbeterjezorg.be kunnen patiënten commentaar geven op hun ervaringen met hun arts, verpleegkundige of apotheker. Bedoeling van het initiatief is de kwaliteit en de transparantie van de zorg te verbeteren.

PUB

Website evalueert zorgverleners

Wie heeft nog nooit een restaurant gegoogled? Om te zien of de recensies een beetje meevallen? Op www.verbeterjezorg.be kan dat nu ook voor zorgverleners: u kunt er lezen wat de ervaringen zijn van andere patiënten met een Vlaamse arts, specialist, verpleegkundige, apotheker of zorginstelling. Patiënten kunnen scores toekennen voor toegankelijkheid, facturatie, transport, wachtduur, accommodatie, medische aspecten enz. Maar verbeterjezorg.be is meer dan een klassiek internetforum. Zorgverleners kunnen zich immers zelf registreren op de website, en aangeven hoe ze hun zorg willen verbeteren. Bovendien krijgen alle zorgverleners de ‘ervaringen’ eerst naar hun persoonlijk e-mailadres gestuurd. Ze krijgen dan twee dagen de tijd om te reageren. Doen ze dat niet, dan beslist een plaatsingscommissie of de ‘ervaring’ online komt.

 

Grotere zorgkwaliteit, meer transparantie

Initiatiefnemer voor www.verbeterjezorg.be is Olof-Jan Smits, een Nederlandse Antwerpenaar en zaakvoerder van het adviesbureau i12. “De inspiratie komt eigenlijk uit Nederland. Op vraag van patiëntenorganisatie Zorgbelang, huisartsenvereniging Meditta en zorgverlenersorganisatie Robuust. werd het www.verbeterjezorg.nl ontwikkeld om beeld te krijgen van de ervaringskwaliteit van patiënten. Doel was om zo 3600 feedback te krijgen, naast de bestaande, professionele feedback tijdens accreditatie en om deze informatie vervolgens te benutten in verbetertrajecten van de eigen praktijk. Want voor patiënten is het vaak nog te moeilijk om in een persoonlijk gesprek feedback te geven aan de zorgverlener. Tegelijk verhoogt ‘Verbeterjezorg’ de transparantie. Patiënten kunnen dankzij de website een arts kiezen die bij hen past.”

De eerste vijf dagen kreeg www.verbeterjezorg.be al 10.000 unieke bezoekers over de vloer. Het aantal gepubliceerde ervaringen beperkt zich voorlopig tot enkele tientallen. Tot nog toe kan er alleen feedback gegeven worden op Nederlandstalige zorgverleners. Eind 2011 wordt er beslist of er ook een versie komt voor Franstalig België.

 

Gepubliceerd door Pieter Segaert, gezondheidsjournalist op 07/11/2011 - 14h33
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ