PUBLICITÉ

Op het menu: abrikozen

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 16/07/2002 - 00h00
-A +A

Het abrikozenseizoen begint in juni, bereikt een hoogtepunt in juli en eindigt (in principe) in augustus. Van alle 'geïndustrialiseerde' fruitsoorten wordt de abrikoos wel erg stiefmoederlijk behandeld! Maar gelukkig hebben enkele intelligente producenten er iets op gevonden zodat er toch goede abrikozen op de markt zijn.

PUB

De abrikoos was in China reeds meer dan 4.000 jaar geleden bekend. We weten niet hoe hij in Europa geraakt is, waarschijnlijk via de Zijderoute. Wat we wel weten, is dat Grieken en Romeinen reeds abrikozen aten.In de 15de eeuw werd de abrikoos uit Italië in Frankrijk ingevoerd, zonder veel succes. La Quitinie plantte abrikozenbomen in de moestuin van Versailles, wat in die periode de beste promotie was. De abrikozenteelt begon zich uiteindelijk te ontwikkelen in de 18de eeuw. En toen kreeg men de smaak te pakken.In 1859 beschreef een auteur de abrikoos in “La vie des fleurs et des fruits” als volgt: “De abrikoos biedt zich aan op de tak, gekonfijt door de lucht en de zon. Een kortstondige confituur, maar met een hemelse smaak. Niets is zo smeuïg en fluwelig voor het verhemelte! Een voortreffelijke, geparfumeerde, warme pasta waar men de Oosterse aroma's in terugvindt.” Om mensen die geen abrikozenstruik in hun tuin hebben staan, te laten watertanden...Het is dus het moment om ongegeneerd te profiteren van deze vrucht die heerlijk, sappig, mals, sensueel kan zijn. Harde of melige vruchten gooit u het best weg, want die zullen verbeteren in de compoteschaal niet.Abrikozen bevatten zeer veel caroteen (oranjekleurig pigment: 1.500 g/100 g). Caroteen heeft anti-oxiderende eigenschappen die goed zijn voor de huid en de slagaders. Profiteer er dus van om zoveel mogelijk abrikozen te eten! Abrikozen bevatten overigens weinig calorieën (45 per 100 g) en slechts 10% koolhydraten. U loopt dus geen risico om dik te worden.Abrikozen bevatten ook vrij veel vezels, die soms wat moeilijk verteren. Maar dan nog moet u er veel van eten. Het zwakke punt is dat abrikozen weinig vitamine C bevatten: slechts 7 mg per 100 g. Maar dat kan gemakkelijk worden verholpen door een salade te bereiden die op smaak wordt gebracht met sinaasappelsap.

Goed voor iedereen?

Ja, als ze rijp zijn en als de dikke darm niet te gevoelig is.Wel is voorzichtigheid geboden met de pit in het midden van de kern. Gewoonlijk wordt de pit gebruikt bij het maken van confituur. De pit is weliswaar eetbaar, maar bevat cyanogeen glycoside, een stof die kan worden omgezet in blauwzuur (cyaanwaterstof), een dodelijk gif. U mag de pit dus eten, maar in zeer kleine hoeveelheden. Laat kinderen dus niet aan de pit knabbelen, men weet nooit!

Hoe abrikozen kiezen en gebruiken?

De abrikoos is een zeer fragiele vrucht die transport niet goed verdraagt, temeer daar een abrikoos na het plukken niet verder rijpt. Abrikozen mogen dus niet worden geplukt voordat ze rijp zijn. Maar dan kunnen ze niet meer worden vervoerd en dus nog moeilijk worden verkocht.Daarom werden heel stevige soorten ontwikkeld die prachtige, regelmatige, vaak zeer grote vruchten geven (een “normale” abrikoos weegt gemiddeld 40 g, een dikke abrikoos 70 g en zelfs 100 g voor de recente soorten), die kunnen worden geplukt voordat ze volledig rijp zijn en gemakkelijk kunnen worden getransporteerd.Die abrikozen hebben een melig, vaak droog vruchtvlees met weinig smaak en parfum en zijn vaak zo hard als hout. Dergelijke abrikozen zullen nooit sappig worden. U kan ze dus beter niet kopen. Enkele zeer smakelijke soorten zijn:

  • Lambertin, wordt gekweekt in de Languedoc, heeft een oranjegele en rode schil.
  • Petit Rouges du Roussillon, mooi rond en licht oranje.
  • Orangés de Provence, klein maar zeer smakelijk, worden nu zeer gewaardeerd.
  • Early Blush, lijkt op de abrikozen van vroeger, sappig, broos, heerlijk, maar vrij zeldzaam.
  • Hargrand: een lelijke, gedeukte bovenkant, maar zeer smakelijk.
Koop steeds rijpe abrikozen en kies ze één na één uit. Leg ze niet in de koelkast. Dan gaan ze rimpelen. Abrikozen moeten niet worden gepeld. U moet ze wel goed spoelen, want ze worden vaak behandeld met scheikundige stoffen.U kan abrikozen als dusdanig als nagerecht eten, er is de klassieke abrikozentaart en u kan er ook moes van maken (een goede manier om minder goede abrikozen toch te verwerken!).Abrikozen passen ook goed bij wit vlees of gevogelte met curry. U kookt ze in de pan met wat boter of margarine met de buitenkant in contact met de pan.

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 16/07/2002 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Krijg ik een opgeblazen buik van fruit? Geüpdatet op 06/07/2012 - 14h20

De groentewinkels liggen weer vol aardbeien, kersen, abrikozen en meloenen. Straks volgen ook de perziken. Wie heeft geen zin om zich op al dat lekkere fruit te storten? Maar overdaad schaadt altijd, spring er dus verstandig om.

Wees gul met zomerfruit! Geüpdatet op 01/05/2007 - 00h00

U hoeft maar even naar buiten te kijken en het wordt meteen duidelijk: de zomer is weer in het land. Een ander teken dat boekdelen spreekt: de etalages en winkelrekken puilen geleidelijk weer uit met nieuwe vruchten . Ziehier een eerste drieluik over...

Pruimenrecepten voor luie darmen Geüpdatet op 08/01/2008 - 00h00

Onze darmen hebben het de voorbije weken zwaar te verduren gehad door het tekort aan vezels. Een kleine pruimenkuur zal ze zeker geen kwaad doen. Maar het hoeft niet altijd compote te zijn. Er zijn nog heel wat andere manieren om pruimen klaar te mak...

Meer artikels