PUBLICITÉ

Nood aan hulp? Hoe kan je die krijgen?

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 06/02/2007 - 00h00
-A +A

Een eenvoudige communicatietechniek genaamd 'de voet in de deur' blijkt doeltreffend te zijn bij het vragen van hulp. Sommigen passen de techniek toe zonder dat ze het beseffen, anderen doen het uit berekendheid. In dat geval kan het om manipulatie gaan...

PUB

Het principe is eenvoudig. Als u aan iemand hulp vraagt, dan zal hij sneller ingaan op uw vraag wanneer u hem niet veel betrokkenheid en ook niet te veel inspanningen vraagt. Daarna vraagt u hem om grotere hulp. Hij zal dan de neiging hebben om op uw vraag in te gaan omdat hij eerder al hulp bood bij een minder zware taak.

De eerste vraag is een soort voorbereiding, eerst vraag je een kleine gunst om bij een tweede keer meer hulp te vragen. Omdat men dan bij wijze van spreken al een voet in de deur heeft, gaat de deur makkelijker helemaal open.

Een voorbeeld. Als u een collega vlakaf vraagt om u aanstaande weekend te helpen verhuizen dan kan hij afgeschrikt worden door het vooruitzicht. Maar als u hem eerst vraagt 'Ik verhuis dit weekend en ik vraag me af welk soort vervoermiddel ik moet huren.
Wat zou jij doen?' dan kan hij makkelijk antwoorden. Het is een vraag die geen inspanningen vergt. Later kunt u de collega dan vragen om een handje toe te steken bij het verhuizen van een kleerkast, en in dat geval is de kans groter dat uw collega toehapt.
Groter dan wanneer u hem rechtstreeks vraagt om u te helpen verhuizen.

U kunt deze communicatietechniek ook toepassen bij uw kinderen. Vraag eerst iets kleins en daarna een grotere gunst. Zo kunt u uw kinderen leren dienstbaar te zijn en dat is beslist een belangrijk aspect van de opvoeding.

Misschien werd u door voorbijgangers op straat ook al geconfronteerd met de techniek.
Eerst vraagt men u of u weet hoe laat het is om daarna geld te vragen. Dat verhoogt de kans op slagen. Men kan u ook eerst om de weg vragen of de uren van de trein of bus, het is een strategie die blijkt te lonen.

Het succes van de communicatietechniek zou te wijten zijn aan het feit dat we ons graag hulpvaardig voelen en dat gevoel kan je makkelijker bereiken als het niet veel inspanningen of betrokkenheid vergt. Als daarna gevraagd wordt om meer hulp, dan wil je het goede beeld dat je van jezelf hebt niet in gevaar brengen. Dat is de reden waarom we hulp blijven bieden, ook al vraagt die meer inspanningen.
U kunt deze techniek in uw voordeel gebruiken, maar het fenomeen kennen helpt u ook om u niet te laten manipuleren door verkopers die graag een beroep doen op dit soort psychologische mechanismen.

Gepubliceerd door Dr. Catherine Solano op 06/02/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ