Overslaan en naar de inhoud gaan
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
Eerste onderwerp hernemen

Nieuw product: Thuistester voor voedingsallergenen

Gepubliceerd door op 15/03/2011 - 21h44
PUB

 Beste forumbezoeker,Tijdens mijn afstuderen aan de Tu/e heb ik (in samenwerking met academische ziekenhuizen) een Thuistester ontworpen waarmee mensen die aan voedingsallergien lijden, zelf hun voeding op allergenen kunnen gaan screenen. The product heet: The Allergen Beagle. (Nederlands: “de allergenen speurneus”) [IMG]http://i53.tinypic.com/rushe1.jpg[/IMG]hoe werkt het?1. Kies het te testen voedingsproduct2. Kies de allergenen waarop u wilt testen.3. Voeg een sample van het product toe aan daarvoor bestemde buisjes4. Plaats de buisjes in het systeem5. het systeem geeft zeer exacte uitslag of er een van de geteste allergenen aanwezig is in de sample. klik hier voor een visuele uitleg van de procedurehttp://wtrns.fr/FbT08FY3qctV0Bin de bijlage is een foto van het product te vindenDeze functionaliteit blijkt niet overbodig:Uit mijn onderzoek blijkt dat ook grote Nederlandse supermarkt ketens producten in hun schappen zetten met daarin verborgen allergenen. Uit mijn tests blijkt onder andere dat er sporen van garnaal (schaaldier) in vissticks te zitten zonder waarschuwing op t het etiket , hazelnoot in rozijn-cholocladebolletjes, en als klap op de vuurpijl sporen van gluten in de glutenvrije snoep. Kortom iemand met forse voedingsallergieën leeft continu in een mijnenveld, waarbij ernstige allergische reacties continu op de loer liggen. Dat is psychisch heel zwaar.Met de Allergen Beagle krijgen mensen met voedingsallergieën een ‘tool’ waarmee ze zelf voeding kunnen gaan screenen. Zo kan iemand voordat hij een nieuw product aan zijn dieet toevoegt, even testen of het etiket klopt, en of het product dus echt allergenen vrij is, of dat er toch sporen van allergenen in zitten. Ook kan de consument na een allergische reactie snel achterhalen welk product de boosdoener is geweest.Om dit product verder te kunnen ontwikkelen, Heb ik uw hulp nodig.  Ik zou graag willen weten of dit product een uitkomst voor u zou kunnen zijn. Ik hoor graag uw reactie

Fout melden






X
Antwoorden
Felixa heeft op gereageerd

zie commentaar van Sebastiaan Goudsmit

Mijn dochter is zwaar allergisch aan eieren in alle vormen en verwerkingen. Voor ons is het inderdaad altijd een beetje gokken, gezien veel producenten wel vermelden dat er 'ei verwerkt wordt' in hun bedrijf, terwijl het niet in de ingrediënten zit. Ook worden soms ingrediënten vermeld, terwijl je niet zeker weet of daar ei in zit of niet (denk maar aan kaas met lysosime, of gehakt met ei, of puree in chips of kroketjes...). Voor ons zou dit dus meer zekerheid bieden, en alles is beter dan anafylactische shock voor ons!

Sommige mensen nemen allergie nog steeds als 'aanstelleritis', en bekijken je scheef als je vraagt naar ingrediënten. Soms word je gewoon uitgescholden, of krijg je te horen: 'al onze producten zijn bio en 100% natuurlijk! Hoe durft u daarnaar te vragen'... Voor ons is het evenwel noodzakelijk te weten of er ei in zit of niet, zelfs als is het een 100% natuurlijk bio-ei. 

We kennen nog een paar allergische kinderen (pinda's, gluten,...), waarvan de ouders ook graag zekerheid zouden krijgen bij bepaalde producten. 

Hoe kunnen wij helpen?

twot heeft op gereageerd

Beste,

Kan je ook testen op lactose?

mvg,

Allergo heeft op gereageerd

Lactose is meestal een intolerantie en geen allergie...

PUBLICITÉ
{ } { }