PUBLICITÉ

Nekpijn: hoe ontlast u uw halswervels?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 14/02/2020 - 15h52
-A +A

Onze nekwervels worden dagelijks slecht gemanoeuvreerd en te vaak verzwakt. De nek, een gevoelig en zeer gevraagd gebied, verdient al onze aandacht. Hoe?

PUB

Ontlast uw halswervels met eenvoudige, niet-belastende gebaren.

Masseer uw nek

Een zachte en regelmatige nekmassage gaat gepaard met een gevoel van welbehagen en het verlichten van bepaalde nekklachten. Om 's avonds voor het slapengaan regelmatig te worden geoefend, kan het worden gedaan met balsems en oliën met ontspannende en kalmerende deugden zoals kamfervoorbereidingen en etherische oliën. Een effectief recept naast vele andere is het combineren van een plantaardige olie van calophylla met etherische oliën van wintergroen, citroeneucalyptus en lavendel in de voorgeschreven verhoudingen.

Geef de voorkeur aan de warmte

U moet ook weten dat warmte de pijn kalmeert, de spieren ontspant en de gewrichtsstijfheid vermindert. Warmwaterfles, kersenpitkussen, verwarming, infraroodlampen zijn net zo heilzaam als een warm bad of een douche die langs de hals loopt. Het ideale wezen om te profiteren van de heilzame, ontlastende en ontstrekkende werking van warm water om een massage te oefenen na het drogen. Draag een sjaal of zijden sjaal op winderige en koude dagen om je nek te beschermen. In de zomer, vermijd tocht, ook al lijkt het duidelijk dat de verleiding groot is om af te koelen zonder aan de gevolgen te denken!

Oefen een paar kleine oefeningen om je nek te ontspannen.

Nogmaals, de nek is een zeer delicaat gebied. Elke beweging moet zeer zorgvuldig en langzaam worden uitgevoerd.
Om een goede ontspanning van de halswervels te verkrijgen, draait u het hoofd langzaam 6 keer in de ene richting en dan 6 keer in de andere richting elke dag.

Voor eenvoudig onderhoud draait u ze minstens 2 keer per week in elke richting, heen en weer, van links naar rechts.
Deze hoofdrotatieoefening lijkt uiterst eenvoudig. Er zijn echter veel voorzorgsmaatregelen die u moet nemen:

  • Begin met de kant die voor jou het makkelijkst lijkt.
  • Niet forceren tijdens de eerste 2 rotaties.
  • De eerste rotaties moeten uiterst langzaam worden uitgevoerd.
  • Oefen dan door te werken aan de amplitude en vervolgens aan de symmetrie.

Rotatie is de meest complete beweging voor de nek. Het stelt u in staat om u bewust te worden van uw mate van gewrichts- en spierstijfheid en om een gevoelig punt met precisie te lokaliseren.

Vergeet niet dat de kleine knetterende geluiden die tijdens een rotatie worden gehoord, normaal zijn. Aan de andere kant is niet alle pijn, hoe gering ook.
 

Het voorkomen van nekklachten

Kies het juiste kussen

Om te kunnen slapen heeft u het beste het juiste kussen, d.w.z. een kussen dat past bij uw cervicale kromming, idealiter een ergonomisch kussen. Er zijn ook kussens die ontworpen zijn om cervicale artrose te verlichten.
Vermijd het slapen op je buik.
Controleer ook de pasvorm van uw matras. Het moet niet te hard zijn, maar ook niet te zacht of verzakt door het overschot aan gebruiksjaren (levensduur 10 jaar).

Sporten om te voorkomen dat wanneer de nekken kwetsbaar zijn

Sommige sporten kunnen de nekwervels onder druk zetten... 

  • De schoolslag, de crawl, de vlinderslag accentueren de nekwervellaesies.
    Geef de voorkeur aan de schoolslag en de rugcrawl.
  • Vloergymnastiek en vallen kunnen schadelijk zijn voor de nek.
  • Judo
    Herhaaldelijke valpartijen kunnen whiplash-letsels veroorzaken.
  • Gewichtheffen Wanneer
     deze praktijk slecht
     wordt toegepast, kan het de halswervels beschadigen (gebrek aan opwarming, zeer zware lasten, slecht verdeeld over de schouders, plotselinge gewichtheffen, etc.).
  • Grieks-Romeins worstelen
     ontwikkelt de spieren van de nek, maar vermijdt geen trauma.

Vermijd stress.

Vecht tegen de sedentaire levensstijl door het beoefenen van regelmatige fysieke activiteit zoals wandelen en waarom geen initiatie tot yoga proberen om je stress te verlichten.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 11/09/2009 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 14/02/2020 - 15h52

Barbara Meyer, Ma forme au naturel (Op een natuurlijke manier fit blijven), uitg. Eyrolles.

Mise à jour :  
 

https://observatoiresedentarite.com/massage/coussins-noyaux-de-cerises/

Voor de massages geeft u de voorkeur aan Certisys gecertificeerde planten: https://www.certisys.eu.

http://www.mongeneraliste.be/maladies/cou-et-nuque-contre-les-douleurs-bougez?highlight=WyJjZXJ2aWNhbGUiLCJjZXJ2aWNhbCIsImNlcnZpY2FsZXMiXQ==

The Living Earth Guide to Essential Oils 2017 van Dr. Françoise Couic-Marinier en Dr. Anthony Touboul.

Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ