PUBLICITÉ

Minder slapen om van slapeloosheid af te raken?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 26/07/2016 - 17h01
-A +A

Iemand die aan slapeloosheid lijdt beletten om naar bed te gaan: het klinkt misschien vreemd, maar vandaag wordt het als therapie almaar meer aanbevolen. Hoe gaat het in zijn werk?

PUB

Het principe van slaapbeperking

Bijna een derde van de Belgen kampt met slaapstoornissen. Wie hulp zoekt, krijgt vandaag almaar vaker een verrassende gedragstechniek aangeboden: slaapbeperking, het opzettelijk beperken van de hoeveelheid slaap dus.

Het principe is relatief eenvoudig: de patiënt moet ervoor zorgen dat hij al de tijd die hij in bed doorbrengt ook effectief slaapt. Om ertoe te komen, beginnen de therapeuten in een eerste fase de slaap te beperken. Ze  vragen de patiënten om veel later naar bed te gaan, maar wel elke ochtend op hetzelfde uur op te staan - ook tijdens de vakantie of in het weekend. Het idee erachter is dat de patiënten moeër zijn als ze gaan slapen en dat er zo een automatisme wordt doorbroken, een patroon namelijk waarbij de patiënt op het moment dat hij in bed ligt, hoe fris of moe hij ook is, niet inslaapt omdat zijn hersenen de gewoonte hebben te beginnen malen en aan van alles te denken. De slaapbeperking moet nu net helpen om die fase als het ware over te slaan zodat de hersenen er weer aan wennen dat naar bed gaan gelijkstaat met inslapen. Daarna kunnen de patiënten weer stapsgewijs vroeger gaan slapen.

Is slaapbeperking efficiënt?

De techniek is nieuw en het is bovendien niet vanzelfsprekend om de doeltreffendheid van een therapie wetenschappelijk te meten. Maar verschillenden studies zien toch het nut van slaapbeperking voor de dagelijkse praktijk - ook in een vereenvoudigde versie, die dan door de huisarts in plaats van door een therapeut kan worden ingevoerd. In die vereenvoudigde versie krijgen de patiënten de raad om het effectieve aantal uren dat ze slapen plus de helft van de tijd dat ze niet kunnen slapen in bed door te brengen. Ze moeten altijd op een vast tijdstip opstaan. De arts zal ook nooit aanraden om minder dan vijf uur in bed te liggen.

Een voorbeeld: iemand gaat gewoonlijk om 23 uur gaan slapen maar valt pas tegen drie uur ’s ochtends in slaap, zit daarna nog een uur lang op om dan om zeven uur op te staan. Hij of zij heeft dan acht uur in bed gelegen, maar amper drie uur echt geslapen. Deze patiënt zal de raad krijgen om om half één ’s ochtends naar bed te gaan (drie uur slaap + de helft van de vijf uur dat hij wakker ligt).

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 26/07/2016 - 17h01

Minerva 2016, Volume 15, Nummer 6, bladzijde 136 - 139

Sleep. 2014 Feb 1; 37(2): 229–237. Published online 2014 Feb 1. doi:  10.5665/sleep.3386
Sleep Med Rev. 2014 Oct;18(5):415-24. doi: 10.1016/j.smrv.2014.01.006. Epub 2014 Feb 12.
Falloon K, Elley CR, Fernando A 3rd, et al. Simplified sleep restriction for insomnia in general practice. Br J Gen Pract 2015;65:e508-15.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Zorgen voor een goede slaap Geüpdatet op 06/08/2002 - 00h00

Volgens Dr. Sylvie Royant-Parola, psychiater en neurobioloog gespecialiseerd in slaapstoornissen, kan goed slapen in veel gevallen worden aangeleerd. Dat is het onderwerp van haar boek „Comment retrouver le sommeil par soi-même?”.

10 gouden regels om goed te slapen Gepubliceerd op 23/02/2012 - 11h35

Alle specialisten zijn het erover eens: wie goed wil slapen, moet van slapen een prioriteit maken. U zult er de vruchten van plukken! Het beste ogenblik om opnieuw te leren luisteren naar uzelf en om beter te slapen, is de vakantie: minder stress, mi...

Slapeloosheid: er bestaan oplossingen Geüpdatet op 11/05/2009 - 00h00

Voor wie slapeloosheid zonder slaapmiddelen of andere medicijnen wil bestrijden, bestaan er oplossingen. Deze zijn niet altijd gemakkelijk uit te voeren, ze vragen geduld, maar het is soms mogelijk om zelf zijn slaapproblemen op te lossen...

Overdreven slaperigheid overdag Geüpdatet op 27/09/2005 - 00h00

Overdreven slaperigheid overdag (hypersomnolentie) is een miskende, te weinig gediagnosticeerde klacht die echter zeer vaak voorkomt en hinderlijk is in het dagelijkse leven. Bovendien leidt vechten tegen de slaap tot ernstige ongevallen.

Meer artikels