PUBLICITÉ

Metabolisme: energieverbruik en afvallen, hoe zit het weer ineen?

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 08/02/2010 - 00h00
-A +A

We horen vaak zeggen dat we om af te vallen ons metabolisme moeten doen stijgen, dat wil zeggen ons metabolisch verbruik. Maar wat betekent dat precies? Een woordje uitleg.

PUB

1)Metabolisme: het basale verbruik


Ons metabolisme verbruikt energie op drie manieren. Er is het basale verbruik, lichaamsbeweging en de adaptieve thermogenese. We bekijken ze een voor een. Eerst het basale verbruik. Daarmee wordt al het verbruik van calorieën bedoeld dat nodig is voor de goede werking van onze organen en cellen en voor het in stand houden van de vitale functies van ons lichaam (ademhaling, bloedsomloop, spijsvertering, werking van het hart en van het denkvermogen). Zo worden de calorieën die onze hersenen verbranden om dit artikel te lezen en het hopelijk ook te verstaan gerekend tot het basale verbruik. We kunnen niet veel doen om dit type verbruik te doen stijgen, behalve dan de werking van de cellen bevorderen die het meest energie opslokken. En dat zijn de cellen van onze spieren. Een goed programma om af te vallen bevat trouwens altijd een fase van spierversterking, kwestie van de capaciteit van ons persoonlijke "kacheltje" te verhogen. Omgekeerd verbruiken de vetten zo goed als niets. De natuur heeft ons namelijk voorzien van een mechanisme om altijd maar meer vetten op te slaan, en dat is vandaag dé grote bron van zorgen.

2)Metabolisme: lichaamsbeweging


Een tweede type van energieverbruik heeft te maken met lichaamsbeweging. Dat verbruik verschilt heel sterk van persoon tot persoon, onder meer door het beroep dat iemand beoefent. Een houthakker in de Canadese bossen zal bijvoorbeeld veel meer verbruiken dan een wachter voor Buckingham Palace, die roerloos de wacht moet houden en zelfs geen spiertje in zijn gezicht mag vertrekken. Om af te vallen is het natuurlijk belangrijk dat we ons calorieënverbruik maximaal opdrijven door daarnaast inspanningen van heel uiteenlopende aard te doen. Dat kan joggen zijn, fietsen, wandelen, dansen, tuinieren, zwemmen... De lijst van sporten en andere recreatieve activiteiten die ons aan het bewegen zetten is lang. Er is vast en zeker voor ieder wat wils.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 08/02/2010 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Metabolisme: waarom komt de ene wel bij en de andere niet? Geüpdatet op 16/03/2009 - 00h00

Niet iedereen komt even snel of gemakkelijk bij. Sommige mensen kunnen zich volstouwen zonder een grammetje aan te komen. Andere verdikken al als ze nog maar naar een reep chocolade durven kijken. Het verschil zit hem helemaal in ons metabolisme.

Hoe verbrand ik calorieën met en zonder sporten? Geüpdatet op 03/04/2012 - 10h50

Hoe raak ik mijn calorieën kwijt? Door nog meer aan sport te doen natuurlijk! Maar dat is niet de enige manier. Er bestaan heel veel manieren om calorieën te verbranden - hier een beetje en daar een beetje, en zoals bekend maken veel kleintjes een gr...

Hoe kunt u gewicht verliezen zonder iets te doen? Gepubliceerd op 26/01/2011 - 16h04

Voor de eerste keer heeft een onderzoek aangetoond dat het volstaat de temperatuur te verlagen om ons calorieverbruik te verhogen. En u weet uiteraard dat elk extra calorieverbruik tot gewichtsverlies leidt! Hoe is dit te verklaren en wat kunnen we h...

Meer artikels