PUBLICITÉ

Meer hygiëne in de keuken!

Geüpdatet door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 27/09/2010 - 00h00
-A +A

Voedselveiligheid wordt tegenwoordig hoog in het vaandel gedragen, en toch zijn er nog geregeld gevallen van voedselvergiftiging. Opvallend is wel dat het gros daarvan toe te schrijven is aan een gebrek aan hygiëne van de handen. Tijd voor een hygiënecampagne in de keuken...

PUB

Hygiënisch of vuil?

Hoe vaak en wanneer hebt u vandaag uw handen gewassen? Ontsmet u geregeld uw koelkast? Laat u diepgevroren levensmiddelen op kamertemperatuur ontdooien? Houdt u de houdbaarheidsdatum van eetwaren in het oog? Stel u al deze vragen, want uit een enquête van het Brits Food Standards Agency (FSA) blijkt dat de eerste oorzaak van voedselvergiftiging nog altijd het gebrek aan hygiëne in huis is, en meer bepaald in de keuken. De grens tussen hygiënisch en vuil is trouwens vaak veel dunner dan wordt aangenomen...

Er wordt vaak een loopje genomen met de hygiëne

De resultaten van de enquête geven te denken. Enkele cijfers:

  • 12% van de ondervraagden vervangt of ontsmet de vaatdoek of het schuursponsje maar één keer per maand, en 6% doet dat nog minder vaak.
  • 30% van de ondervraagden eet af en toe een product waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is.
  • 40% van de ondervraagden doet zijn of haar juwelen niet af bij het bereiden van de
    maaltijden.
  • Van de mensen die huisdieren hebben wast 14% het voederbakje af samen met de rest van de vaat.
  • 50% van de ondervraagden kent de aanbevolen temperaturen voor een ijskast niet (tussen 0 en 5°C).
  • 16% van de ondervraagden zet rauw vlees in het bovenste vak van de ijskast. 8% heeft er geen speciale plaats voor.
  • 12% van de ondervraagden vervangt of wast de snijplank niet als hij of zij van rauw vlees overschakelt op groenten.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 27/06/2006 - 00h00 en geüpdatet door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 27/09/2010 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ