PUBLICITÉ

Leer omgaan met woede en jaloezie

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 28/10/2013 - 12h59
-A +A

Gedaan om u achter het excuus te verstoppen: "Ik weet dat ik overdrijf, maar ik ben jaloers. Het is sterker dan mezelf, ik heb er geen vat op!".

Jaloezie en gevoelens in het algemeen zijn namelijk wel degelijk te beheren. Dat blijkt uit een recente wetenschappelijke studie. Een woordje uitleg!

PUB

Problemen om de eigen gevoelens te identificeren

Het uitgangspunt van het werk van de onderzoekers van de universiteit van Luik en Louvain-la-Neuve was de vaststelling dat nogal wat mensen er niet in slagen om hun gevoelens te identificeren en ze dus te uiten en te controleren. Moïra Mikolajczak, Illios Kotsou, Michel Hansenne en Delphine Nélis wilden deze mensen helpen en zochten daarom uit hoe doeltreffend de cursussen rond emotiemanagement zijn.

Identificeren, begrijpen, uiten en sturen

Het Belgische team werkte een opleiding uit met praktische oefeningen en rollenspelen waarin de deelnemers eerst leren om hun gevoelens - jaloezie of woede bijvoorbeeld - te identificeren. Zo kunnen ze die beter begrijpen en uiteindelijk ook verwoorden. Deze drie fases zijn cruciaal om ze uiteindelijk ook te leren sturen. Het gaat bijvoorbeeld om volgende dingen:

  • De eigen gevoelens op een constructieve manier leren uitdrukken,
  • Kleine dagelijkse problemen leren doorgronden om te begrijpen waarom ze gaan irriteren,
  • Een situatie vanuit een andere gezichtshoek leren bekijken. We kunnen ons bijvoorbeeld de vraag stellen hoe iemand in onze plaats zou reageren of hoe we een probleem dat iemand anders overkomt zelf zouden aanpakken.

Al die benaderingen kunnen helpen om in te zien dat er heel wat manieren zijn om een probleem aan te pakken. En dat tussen al die methodes zeker ook de juiste zit.

 

Initialement publié par Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste le 19/04/2011 - 10h25 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 28/10/2013 - 12h59

"Emotional plasticity: Conditions and effects of improving emotional competence in adulthood.", Journal of Applied Psychology, Maart 2011.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Constructief omgaan met woede Geüpdatet op 10/05/2005 - 00h00

Het is normaal dat u af en toe woede in u voelt opkomen. Er bestaan dan twee manieren om te reageren: ofwel aanvaardt u uw woede en laat u ze de vrije loop, waardoor u agressief en gewelddadig wordt, ofwel aanvaardt u ze niet. U kunt ze dan volledig...

Woede: een verboden emotie? Geüpdatet op 13/05/2003 - 00h00

Woede maakt deel uit van het palet van de belangrijkste emoties, net zoals angst, verrassing, plezier, droefheid enz. Er is echter iets bijzonders mee. Wie uitdrukking geeft aan zijn woede, "een driftkikker", wordt vaak veroordeeld en krijgt de vraag...

Meer artikels