PUBLICITÉ

Kledij die bijdraagt tot het welzijn

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 21/04/2015 - 11h49
-A +A

Er bestaan nu allerlei stoffen met antitranspiratie-, anti-UV-, antibacteriële en cosmetische eigenschappen. Deze 'bioactieve' stoffen zijn 100% onschadelijk voor de mens en zorgen ervoor dat we ons op een totaal andere manier kleden.

PUB

Nieuwe stoffen

Dankzij de technologie van nieuwe stoffen kan men kledij en beddengoed ontwikkelen die heilzame effecten hebben op onze gezondheid en ons welzijn. We raken vertrouwd met woorden zoals Gore-Tex, Polartec en Coolmax. Recent zijn antitranspiratie-, antihuisstofmijt-, antibacteriële stoffen, zonnewerende kledij, maar ook vochtinbrengende, versterkende en zelfs vermagerende stoffen op de markt verschenen. En dat is nog maar een begin!... En waarom morgen niet een pyjama tegen verkoudheid of een hemd tegen rugpijn?

Kledij tegen zweten

Het zijn niet langer alleen topsporters die functionele antitranspiratiekledij dragen, iedereen kan zich nu dergelijke kledij aanschaffen: T-shirts, polo's, jassen, kousen, sokken, enz. Het zijn interactieve stoffen die zich aanpassen aan de warmte-uitwisselingen tussen het lichaam en de omgeving. "Dry-fast" is een behandeling die de vezels ondergaan zodat ze de vochtigheid van het lichaam bij inspanning absorberen en die aan de oppervlakte weer afgeven om snel te drogen. Het lichaam blijft zo steeds droog en warm. Andere stoffen zoals Coolmax, Tactel en Meryl bestaan uit holle vezels van polyester- of polyamidedraden die voorzien zijn van microscopische gaatjes die het zweet doorlaten.

Initialement publié par Dr. Sylvie Coulomb, bewerkt door Dr. Philippe Burton le 09/11/2001 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 21/04/2015 - 11h49

Top Santé. Ces vêtements qui vous font du bien. Oktober 2001. Top Famille: Des textiles malins qui font du bien. Februari 2001. Pleine vie: Pour la santé. September 2000.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ