PUBLICITÉ

In het water...

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 15/04/2002 - 00h00
-A +A

Vorige week hebben we het gehad over wandelen. Nu gaan we het hebben over zwemmen, een bijzonder geschikte vorm van fysieke activiteit.

PUB
Overzicht

Net zoals wandelen, moet ook het zwemmen goed worden "gedoseerd": niet te veel, maar ook niet te weinig. 20 tot 30 minuten per dag is ideaal. Zwemmen is een bijzonder geschikte vorm van fysieke activiteit voor zwaarlijvige mensen dankzij de wet van Archimedes. Bij het zwemmen komen bovendien alle spieren in beweging. Zwemmen, en vooral dan rugslag, is ook goed voor mensen met ruglijden. Zwemmen is ook goed voor mensen met een beperkte inspanningscapaciteit

En het hart...

Hartpatiënten moeten echter wel hun voorzorgen nemen. De brochure van de Stichting voor Hartchirurgie drukt het uit als volgt: "Na een hartoperatie moet men minstens 3 maanden wachten met zwemmen." De heling is dan volledig (geen korsten meer op de plaatsen waar de drains naar buiten kwamen) en er kunnen geen micro-organismen meer het lichaam binnendringen via de littekens. Zwemmen in onvoldoende verwamde zwembaden of in zee (50% van de oceanen heeft een temperatuur lager dan 20°C) is een risico voor hartpatiënten; de hartspier moet dan immers harder werken."Na een harttransplantatie zijn de immunologische afweermechanismen verzwakt. Zwemmen wordt dan ook afgeraden binnen drie maanden na een behandelde afstoting. Het risico op infectie in een zwembad mag immers niet worden onderschat.Anderzijds verbetert zwemmen de longfunctie ongeacht het potentiële effect van de chloordampen.

Gepubliceerd door Pierre Dewaele op 15/04/2002 - 00h00 Life²
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ