PUBLICITÉ

Ik mag niets eten of ik kom bij en de anderen niet. Hoe komt dat?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 03/10/2014 - 14h44
-A +A

Sommige mensen moeten ondanks al hun inspanningen de hele tijd door vechten tegen de kilo’s terwijl andere om het even wat kunnen eten en geen grammetje bijkomen.

Eerlijkheid is niet altijd van de partij als het om ons gewicht gaat. Maar ook onze leefgewoonten spelen een rol. Een woordje uitleg.

PUB

Erfelijke aanleg

Het is al lang bekend dat een kind van wie beide ouders een normaal gewicht hebben slechts 10 % kans heeft om obesitas te ontwikkelen. Als een van beide ouders zwaarlijvig is, stijgt dat risico al naar 40 %. En als beide ouders zwaarlijvig zijn, verdubbelt het risico.

Wetenschappers hebben in de loop der jaren de genen kunnen identificeren die verantwoordelijk zijn voor gewichtstoename en ze vinden nog altijd nieuwe. Maar concreet verandert dat niets aan het probleem. We kunnen onze genen nu eenmaal niet veranderen, we moeten er gewoon mee verder.

Conclusie: als er in uw familie zwaarlijvige mensen zijn, hebt u maar één keuze: zo veel mogelijk bewegen om meer calorieën te verbranden en er een evenwichtige voeding op na houden. 

 

De obsessie van de kilo’s

De meeste magere mensen gaan niet eens op de weegschaal staan. Sommige hebben er zelfs geen bij hen thuis en wegen zich alleen als ze eens bij een dokter op consult moeten.

Bent u een van die mensen die elke ochtend op de weegschaal gaan staan of - erger nog - verschillende keren per dag? En ontzegt u zich - bewust of onbewust - voedsel als er een paar honderd grammen zijn bijgekomen? En laat u weer alles toe als er niets is bijgekomen of er zelfs wat van af is?

Het gevolg is wel dat uw voedingsevenwicht ontregeld raakt en dat u niet luistert naar uw lichaam en dus uw honger- en verzadigingsgevoel niet volgt. Als u wilt verdikken, moet u dat blijven doen! Hoe meer u geobsedeerd bent door uw gewicht, hoe groter het aantal gelegenheden dat u namelijk schept om bij te komen!

Het kan ook anders. Noteer op een willekeurige ochtend uw gewicht voor u gegeten hebt en nadat u geplast hebt. Zet de weegschaal dan weg in de kast, liefst helemaal achteraan zodat u de kast eerst helemaal moet leegmaken om ze eruit te halen. Haal de weegschaal een maand later boven en weeg u in dezelfde omstandigheden. Het verschil - meer of minder dan vorige keer - zal dan wel iets zeggen.

 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 03/10/2014 - 14h44

Allison DB, Faith MS, Nathan JS. Risch’s lambda values for human obesity. Internal Journal of Obesity and Related Metabolism Disorder. 1996;20:990-9. leep Duration and Body Mass Index in Twins: A Gene-Environment Interaction http://dx.doi.org/10.5665/sleep.1810. Nathaniel F. Watson, MD, MSc1,2,3; Kathryn Paige Harden, PhD6; Dedra Buchwald, MD4; Michael V. Vitiello, PhD3,5; Allan I. Pack, MB ChB, PhD7; David S. Weigle, MD4; Jack Goldberg, PhD8. Hypothalamic Angptl4/Fiaf Is a Novel Regulator of Food Intake and Body Weight. Diabetes;59:2772–2780 Kim HK, Youn BS, Shin MS, Namkoong C, Park KH, Baik JH, Kim JB, Park. JY, Lee KU, Kim YB, Kim MS.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Gepubliceerd op 19/12/2017 - 10h38

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Een slanke lijn-gids voor de vakantie Gepubliceerd op 06/08/2013 - 11h57

U wilt een paar kilo's afslanken? U wilt zeker niet aankomen tijdens uw vakantie? Maar wél: af en toe een glaasje rosé drinken, eens een keertje op restaurant gaan, genieten van een aperitiefje, barbecueën met vrienden zonder op uw calorieën te moete...

Meer artikels