PUBLICITÉ

Hoe ver moeten we gaan in de gezondheidstechnologie?

Gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/06/2013 - 14h59
-A +A

Een armband die we dag en nacht om moeten hebben en die onze slaap, onze voeding, onze fysieke activiteiten enzovoort meet en registreert, het bestaat wel degelijk! Maar als we nu eens meer naar ons lichaam leerden luisteren?


PUB

Een coach aan uw pols

Gedrag optekenen en registreren kan soms al volstaan om er verandering in te brengen. Dat is algemeen bekend. En het geldt zeker voor voeding. Een schriftje bijhouden waarin we alles noteren wat we eten en waarin we ook de gevoelens beschrijven die daarbij worden opgewekt, volstaat volgens een recente studie al om te vermageren.

Misschien wou men diezelfde logica toepassen op alle vlakken van gezondheid, toen men een armband ontwikkelde die verbonden is met een iPhone en onze activiteiten registreert.

Overdag registreert het toestel het aantal verbrande calorieën en afgelegde passen en de periodes van inactiviteit. ‘s Nachts meet het toestel het aantal uren dat u slaapt en hoe vaak u wakker wordt. De informatie wordt dan doorgestuurd naar uw iPhone, waar u ook kunt invoeren wat u overdag gegeten hebt.

Het toestel kan u ook een waarschuwingssignaal sturen als u al te lang stil zit. Het kan u ook wekken op het meest geschikte moment van uw slaapfase.

Alles in de iPhone!

Alle informatie die de armband vergaart, wordt dus doorgestuurd naar de mobiele telefoon van de eigenaar. Die kan zelf nog bijkomende gegevens invoeren, zoals wat hij eet en welke sportieve prestaties hij die dag heeft neergezet. Hij kan dan bepaalde doelstellingen vastleggen, zijn vorderingen volgen, enz. Kortom, een erg gesofisticeerd en efficiënt toestelletje. Is het dan een goede tool voor wie begaan is met zijn gezondheid?

Post gepubliceerd door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/06/2013 - 14h59
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ