PUBLICITÉ

Hoe komt u de eindejaarsfeesten zonder kleerscheuren door?

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 23/12/2016 - 18h54
-A +A

Na de uitputtende eindejaarsfeesten slaat onverbiddelijk de klassieke "maandagziekte" toe, en bij het begin van het nieuwe jaar dreigt die nog lang te duren ook! Hoe komt u deze lastige periode zonder kleerscheuren door?

PUB

Uw spijsvertering weer op gang brengen

Uw spijsvertering is overbelast. Hoe kan het ook anders: veel te veel 'vettigheden' en zoetigheden, te weinig vezels (groenten krijgen meestal geen glansrol toebedeeld in feestmenu's), uw eetritme dat overhoop gegooid wordt,... Het smeekt om genade, zeker als u uw culinaire zonden nog eens rijkelijk overgoten hebt met alcohol.

  • Soep eten, is de boodschap: gestoomde groenten zijn niet bepaald 'swingende kost' in de winter, zeker niet als u boter en room moet vermijden. Zet heel de week lang een lekkere groentesoep op uw avondmenu. Bovendien leent het seizoen zich ertoe: er zijn prei, aardappelen, wortelen, pompoenen en witte knolletjes in overvloed. U kunt uiteraard ook kiezen voor gebruiksklare diepvriesgroenten. Kruid ze niet, maar strooi er alleen een beetje zout over.
  • Wat koud vlees, een stukje kaas (als er nog overblijft) of een melkproduct: genoeg voor een diner dat misschien niet erg aantrekkelijk lijkt, maar toch op een zachte manier uw spijsvertering weer op gang brengt. Zeker als u de maaltijd afsluit met een stuk fruit, of beter nog: compote.
  • Voor het geval u thuis luncht: vis in de oven, rosbief (u hebt de laatste tijd wellicht geen rood vlees gegeten en hebt ijzer nodig) en gestoofde groenten met een scheutje olijfolie.
  • Luncht u op restaurant, kies dan een grill- of visgerecht met gestoomde aardappelen (geen frieten!) of een groentegarnituur.

Ban heel de week boter en room, want u hebt uw maximumdosis verzadigde vetzuren ongetwijfeld al overschreden. Bak alles in olijfolie, als compensatie, want olijfolie is ook goed voor de spijsvertering.

Uw organisme weer in vorm brengen

Strategie: water, vitamine C, magnesium en probiotica. Tijdens deze week (en eventueel ook de weken nadien):

  • Bij het opstaan: 2 glazen mineraalwater en 1 Actimel.
  • Bij het ontbijt: 1 glas versgeperst sinaasappel- of pompelmoessap, 1 grote kop thee of zeer lichte koffie, 1 yoghurt met bifidus. Plus uiteraard volkorenbrood met wat confituur, anders is uw ontbijt niet voedzaam genoeg.
  • In de loop van de voor- en de namiddag: 2 of 3 glazen mineraalwater.
  • Bij de lunch en het avondmaal: veel plat water en 1 yoghurt met bifidus.
  • Na het avondmaal: een kruidenthee.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste le 11/01/2005 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 23/12/2016 - 18h54
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Zes tips om te feesten zonder de calorieën op te stapelen Geüpdatet op 13/04/2016 - 09h25

Het warme weer is terug! De avonden worden langer, we kunnen weer feestjes geven. Hoe kunnen we genieten van die toffe momenten en tegelijk op onze voeding blijven letten? Of het nu is om diabetes onder controle te houden, het hart te beschermen of o...

Recuperatiedieet Geüpdatet op 06/01/2004 - 00h00

Voor de eerste week van januari 2004 hebben we een recuperatiedieet voor u samengesteld. U mag alle producten naar hartelust verorberen. Dit voedingsmodel bevat geen vetten, maar wel veel vezels, minerale zouten, oligo-elementen, vitamines en probiot...

Meer artikels