PUBLICITÉ

Hoe een grote voorraad vitamines opslaan tijdens de winter?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 03/11/2016 - 11h52
-A +A

U weet uiteraard dat u het hele jaar door fruit en groenten moet eten, maar u komt tijdens de wintermaanden soms ideeën tekort. We hebben voor u enkele vitaminerijke inspiratiebronnen verzameld...

PUB

Voldoende fruit en groenten eten: is dat in de winter moeilijker?

Elke dag onze porties fruit en groenten gebruiken, lijkt in de zomer veel gemakkelijker dan tijdens de wintermaanden: rauwkost, fruitsalade, meloen en ander rood fruit vormen geen probleem wanneer de buitentemperatuur stijgt en we zin hebben in iets fris. In de winter zijn we echter geneigd om minder aan fruit en groenten te denken en om onze toevlucht te nemen tot stevigere en minder gezonde voeding, waarvan we denken dat ze ons meer warmte zal bezorgen. Toch is het belangrijk dat we er in de winter voor zorgen dat onze aanvoer van vitamines toereikend is, vooral in een periode waarin ons immuunsysteem het soms moet afleggen tegen de kou. Hier zijn alvast enkele tips.

Wees niet bang om het eens anders aan te pakken

Aan wintergroenten geen tekort: pompoenen, kolen, broccoli, wortelen, rapen, selder... U kunt zich al voorstellen wat voor een heerlijke stoofpot of gegratineerde stamppot u daarmee kunt bereiden. Wees niet bang om te experimenteren met de verhoudingen: verdubbel bijvoorbeeld de hoeveelheid groenten en halveer de hoeveelheid vlees en/of zetmeelhoudende producten. Koeskoes met meer groenten dan griesmeel en kip is bijvoorbeeld een bijzonder gezond en heerlijk gerecht. Hetzelfde geldt voor een schotel tomaten- of courgettepasta: aarzel niet om uw recept aan te passen door meer groenten te gebruiken. Het is visueel mooier en het is gezonder!

Initialement publié par Julie Luong, gezondheidsjournaliste le 04/01/2011 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 03/11/2016 - 11h52
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Vermoeidheid verjagen met voedingsmiddelen! Geüpdatet op 19/02/2008 - 00h00

Iedereen heeft wel eens te maken met tijden van vermoeidheid, vooral tijdens de winter, maar dat wil nog niet zeggen dat vermoeidheid onvermijdelijk is. Er zijn heel eenvoudige middeltjes om vermoeidheid te verjagen, ook op het vlak van voeding. Volg...

Astma: eet meer fruit en groenten! Geüpdatet op 20/06/2006 - 00h00

Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma .

Meer artikels