Het is zomer, ik ga voluit voor de antioxidanten!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 26/07/2012 - 13h15
-A +A

PUB

Andere antioxidanten tegen huidveroudering

Polyfenolen

  • Flavonoïden: groene groenten (broccoli, kool, spinazie, boontjes, sla, enz.), geel en oranje fruit (gele perziken, abrikozen, mango’s, enz.).
  • Anthocyanen: rood fruit (bosbessen, zwarte bessen, blauwe bessen, braambessen, druiven), rode biet, enz.
  • Tanines: aardbeien, frambozen, walnoten, braambessen, groenten, wijn, thee, enz.

 

Vitamine C

Citrusvruchten (sinaasappelen, pompelmoes, citroenen, enz,), sommige groene groenten (selderij, kool, spinazie, dragon, zuring, waterkers, veldsla, enz.), orgaanvlees (lever, niertjes) enz.

 

Vitamine E (tocoferol)

Boter, margarine, vette kazen, zuivelproducten, vette vis, plantaardige oliën (koolzaad-, zonnebloem-, tarwekiemolie, enz.), oliehoudende noten (walnoten, hazelnoten, pindanoten), enz.

 

Vitamine A

Lever, levertraan (heilbot, haring, kabeljauw, enz.), zuivelproducten (boter, room, yoghurt...), kaas (emmentaler, parmezaan, comté, enz.), eierdooiers, enz.

 

Selenium

Volle granen, tarwekiemen, sommige groenten (look, asperges, enz.), biergist, vis uit de volle zee (haring, tonijn, enz.), schaaldieren (oesters), eieren, vlees (lever, niertjes), enz. 

 

Zink

Zeevruchten (oesters, schelpdieren, enz.), vis, vlees, eierdooiers, biergist, walnoten, volkorenbrood, enz.

 

Deze lijst van producten die veel en verschillende antioxidanten bevatten, laat duidelijk zien dat afwisseling in de voeding heel belangrijk is.

U hebt vast ook gemerkt dat fruit en groenten sterk vertegenwoordigd zijn. Zet ze zeker elke dag op uw menu en eet er vooral genoeg van. 

 

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 26/07/2012 - 13h15

Les antioxydants, Line Martin, Editions Dangles. Les antioxydants, élixir de jeunesse, Marie Millet, Uitgeverij Vuibert.

Bekijk dit artikel
PUB