Naar muziek luisteren moet je leren, maar de smaak voor muziek is ook een aangeboren kwaliteit. We hoeven maar heel jonge kinderen te observeren die een liedje horen… en er spontaan op beginnen te dansen. Maar muziek beluisteren is meer dan alleen maar een genot. Het is ook een werkinstrument dat onze hersenen goeie diensten kan leveren.
Muziek bevordert de verbale intelligentie van kinderen
Studies hebben het bewezen: kinderen tussen vier en vijf jaar die een initiatie muziek krijgen, begrijpen het gesproken woord beter en redeneren ook beter als ze over iets mondelinge uitleg krijgen. De ontwikkeling van de muzikale vaardigheden - zoals een instrument herkennen of een melodie kunnen thuisbrengen - lijkt ook het domein van het denken en spreken positief te beïnvloeden.
Muziek kan de hersenen van kinderen met dyslexie helpen
Kinderen met dyslexie hebben geen toegang tot klanken uit de gesproken taal waardoor ze moeilijkheden ondervinden om te lezen, dat wil zeggen het geschreven woord om te zetten in klanken. Het muzikaal stimuleren van de sensorische kanalen en zingen, of het bespelen van een instrument, zou de onderontwikkelde verbindingen tussen de neuronen versterken.
Muziek kan ook als therapeutisch werkinstrument worden gebruikt door orthofonisten. Zo heeft men vastgesteld dat het beoefenen van muziek het leestempo verhoogt, de auditieve aandacht vergroot en nog andere positieve veranderingen teweegbrengt.
- S Moreno et col. Psychological Science November 2011 vol. 22 no. 11 1425-1433
- SF Lima, SL Castro. OCTOBER 2011 3.88 · DOI: 10.1037/a0024521
- Habib M. ANAE. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant 2014, no128, pp. 37-46
- D. Desguin 2011.