PUBLICITÉ

Granen: er is meer dan alleen maar pasta en rijst!

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige op 03/11/2016 - 09h20
-A +A

Misschien zoekt u vaak uw toevlucht tot witte deegwaren en rijst. Een begrijpelijke, want heel praktische keuze… Witte pasta en rijst zijn makkelijk klaar te maken en iedereen lust ze. Maar waarom zou u niet eens andere granen uittesten die uw voedingsevenwicht nog meer ten goede komen?

PUB

Pasta en rijst: wit, volkoren of halfvolkoren?

Witte pasta en rijst hebben één groot minpunt: ze zijn gemaakt van zeer sterk geraffineerde bloem. De graankorrels worden dus gepeld, terwijl net in het omhulsel - de zemel - de meeste vezels, minerale zouten en vitamines zitten. Daarmee verliezen deze producten veel van hun voedingsstoffen.

Het voordeel is wel dat ze sneller gaar zijn dan volkorenpasta en - zeker - volle rijst.

Maar die volwaardige producten kunnen door hun hoge vezelgehalte dan weer de vertering bemoeilijken en irritatie geven aan het darmslijmvlies. En als ze niet van biologische teelt zijn, krijgt u bij het eten ook nog de pesticiden binnen die bij de teelt van deze granen overvloedig worden gebruikt en die opgeslagen zitten in de buitenste laag.

Een handige oplossing? Halfvolkorenpasta en -rijst van biologische teelt. Die zijn bijna even snel gaar als de geraffineerde soorten en er is aan keuze geen gebrek.

Quinoa: beter dan de andere graansoorten

Botanisch gezien wordt quinoa als kruidachtige plant geclassificeerd. Maar omdat quinoa zaden produceert, wordt ze tot de granen gerekend.

Quinoa is niet nieuw. De plant wordt al duizenden jaren geteeld. Oorspronkelijk komt ze uit het Andesgebergte, waar ze het basisvoedsel van de Azteken was. In de zestiende eeuw viel de teelt van quinoa stil omdat de conquistadores het verbouwen van Europese graansoorten oplegden (tarwe, gerst en haver).

Maar in het wild is de quinoaplant gelukkig blijven bestaan. Ze werd in de jaren tachtig herontdekt en wordt sindsdien weer geteeld.

Vegetariërs kennen quinoa al lang een ereplaats toe in hun voedingspatroon, omdat de plant een veel hogere voedingswaarde heeft dan de echte graansoorten.

Quinoa bevat namelijk meer eiwitten. In die eiwitten zitten alle essentiële aminozuren, wat niet het geval is met de andere graansoorten. Quinoa is glutenvrij. En het bevat een kleine hoeveelheid vetten, voor het grootste deel onverzadigde.

Quinoa bevat niet zo veel koolhydraten, maar wel heel veel vezels, minerale zouten en vitamines (groep B en E).

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtist en voedingsdeskundige op 03/11/2016 - 09h20
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Begin vandaag nog met minder zout te eten! Geüpdatet op 25/03/2008 - 00h00

Te veel zout eten schaadt onze cardiovasculaire gezondheid door de bloeddruk te verhogen. Hoewel de artsen ons aanraden om 5 à 6 gram zout per dag te eten, bedraagt onze dagelijkse consumptie gemiddeld 8 à 10 gram. Wij geven u een aantal raadgevingen...

Meer artikels