PUBLICITÉ

Geuren: een drug die ons aanzet om te kopen?

Article créé le 10/12/2012 - 13h42 et mis à jour par Barbara Delbrouck, gezondheidsjournaliste le 10/12/2012 - 13h42
-A +A

In de winkelstraten hangt hier en daar al de geur van dennen en warme wijn. Misschien doet het u zin krijgen om aan de jaarlijkse jacht op cadeautjes te beginnen?

Volgens een recente studie is het ‘parfum van Kerstmis’ niet de enige geur die ons stimuleert om te kopen

PUB

Welke geur zet u aan om te kopen?

Een vertrouwd aroma kan ons plots terugvoeren naar een specifiek moment uit onze kindertijd. De invloed van het reukorgaan op het brein is al lang bekend.

Een team van Zwitserse onderzoekers heeft zich nu gebogen over een ander effect van geuren. Het wou weten of geuren ons koopgedrag kunnen beïnvloeden, en welk aroma in dat geval het beste werkt om ons boodschappenwagentje vol te krijgen.

Om die vragen te beantwoorden onderwierpen de wetenschappers een aantal argeloze consumenten aan een klein experiment. In een shoppingcenter verspreidden ze twee weken lang discreet de geur van sinaasappel. Daarna werkten ze met een iets complexer parfum (sinaasappel, basilicum en groene thee). Na het experiment vergeleken ze het gedrag van de kopers.

Resultaat: de groep van mensen die shopten onder invloed van de sinaasappelgeur gaf ongeveer 20% meer uit dan de andere!

 

Een geur die het kopen vergemakkelijkt

Om de uitslag te begrijpen deed het Zwitsers team het geurexperiment over in een ruimte waar studenten bepaalde problemen moesten oplossen.

De uitslag: de studenten die blootgesteld werden aan het aroma van sinaasappels presteerden beter! Hoe valt dit te verklaren? We gaan er dan wel onbewust mee om, maar een te complex parfum (zoals dat op basis van sinaasappel, basilicum en groene thee) benevelt blijkbaar onze geest.

Een eenvoudige geur zoals die van sinaasappel bevordert daarentegen onze cognitieve functies. En shoppen kan ons soms heel wat hoofdbrekens kosten! De twijfelaars zoals ikzelf zullen zich daar vast in herkennen … De aanwezigheid van een geurverspreider in de winkel zou ons denken onbewust beïnvloeden en ons zachtjes richting kassa voeren.

Nu is het aan de handelaars om uit te vissen welke geur het meest tot kopen aanzet. Voorlopig is er alvast één parfum dat het goed doet, en dat is de geur van Kerstmis! 

Billet initialement publié le 10/12/2012 - 13h42 et mis à jour par Barbara Delbrouck, gezondheidsjournaliste le 10/12/2012 - 13h42
Ce billet fait partie du blog : Blog van de redactie
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ