PUBLICITÉ

Fibromyalgie: dagelijks bewegen vermindert de pijn met een derde!

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 06/01/2016 - 10h52
-A +A

De geneeskunde heeft weinig oplossingen tegen fibromyalgie.

Maar fysiek actief zijn heeft een zeer positief effect op het meest hinderende symptoom: de chronische pijn.

PUB

Wat u moet weten over fibromyalgie


Fibromyalgie is een syndroom dat gekenmerkt wordt door een diffuse pijn. Fibromyalgiepatiënten hebben dus meestal overal pijn. Deze aandoening komt vrij veel voor (2 tot 6% van de bevolking) en treft hoofdzakelijk vrouwen (4 van de 5 patiënten zijn inderdaad vrouwen) tussen 40 en 50 jaar. Het probleem met fibromyalgie is dat de oorzaak van de aandoening nog steeds niet bekend is. Men kan dus niet aan preventie doen en een kant-en-klare behandeling is er ook niet.

Wat fysieke activiteit betreft, is het duidelijk dat de permanente pijn de patiënten belemmert in hun dagelijkse bezigheden. Het gaat hier om een echte vicieuze cirkel: de pijn verhindert de fibromyalgiepatiënten om te bewegen, maar hoe minder ze bewegen, des te meer pijn ze voelen.
#E#Hierin schuilt het belang van deze studie: er wordt namelijk aangetoond dat het echt de moeite loont om dagelijks fysieke activiteiten in te lassen.

Fysieke activiteit vermindert de pijn met een derde!

Deze studie werd uitgevoerd op 84 personen die al een aantal jaren last hadden van fibromyalgie en die een laag niveau van fysieke activiteit hadden. De helft onder hen moest in de loop van de dag 30 minuten fysieke activiteit naar keuze integreren: wandelen, het huishouden doen, tuinieren, sport, enz. Het ging wel degelijk om een fysieke activiteit die vijf- tot zevenmaal per week moest worden herhaald , maar dan wel met een progressieve start: de eerste week 5 minuten per keer, en daarna dagelijks 5 minuten meer.

Na twee maanden, hadden de actieve fibromyalgiepatiënten hun aantal dagelijkse stappen met 54% verhoogd (ze droegen een pedometer). Hun uithoudingsvermogen was tevens met 20% verbeterd en hun pijnwaarneming was met 35% gedaald. Hun fysieke beperkingen waren bovendien met 18% verminderd.
Wat ook belangrijk is aan dit onderzoek, is het feit dat aangetoond werd dat fibromyalgiepatiënten zich niet per se op een sportprogramma moeten storten.

Het cumuleren van activiteiten uit het dagelijkse leven kan volstaan om een dagelijks totaal van 30 minuten te bereiken: een beetje meer rondlopen of wat actiever stappen, de trap nemen in plaats van de lift, knutselen, het gras maaien of onkruid wieden, stofzuigen..., alles telt!

Opmerkelijk is dat de richtlijnen (30 minuten fysieke activiteit per dag, vijf- tot zevenmaal per week) door 90% van de deelnemers aan het onderzoek werden opgevolgd, tegen minder dan 60% tijdens andere studies waarbij aan de deelnemers een echt fysiek trainingsprogramma werd opgelegd.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 17/05/2010 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 06/01/2016 - 10h52

Fontaine KR et coll., Arthritis Res Ther. 2010 Mar 30;12(2):R55.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Tai chi helpt bij fibromyalgie Gepubliceerd op 28/05/2013 - 11h22

Tai chi is een bewegingsleer die meditatie combineert met trage bewegingen. Beoefening van deze leer vermindert de klachten van mensen met fibromyalgie. Fibromyalgiepatiënten die aan tai chi doen, hebben vooral minder pijn en een betere levenskwalite...

Meer artikels