PUBLICITÉ

Evenwichtige voeding in de zwangerschap

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste op 25/08/2012 - 16h50
-A +A

Tijdens de zwangerschap verandert het lichaam van de vrouw. Het heeft dan meer energie om de baby te « maken ». Het gewicht en de stofwisseling van het lichaam zullen zich dus aanpassen. En dat vraagt enkele voorzorgsmaatregelen, vooral op het vlak van de voeding.

PUB

10 tot 12 kilo erbij in de zwangerschap

De normale gewichtstoename tijdens de zwangerschap schommelt tussen 10 en 12 kilo.

Alle vrouwen vinden in de weken na de bevalling hun normale gewicht terug. Al zijn er enkele nuances: vrouwen met een normaal gewicht of magere vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap 15 tot 18 kilo bijkomen en zitten een jaar na de bevalling weer helemaal op hun oude gewicht. Bij rondere vrouwen die aan een zwangerschap beginnen daarentegen is de kans veel groter dat er achteraf enkele kilo’s blijven hangen, ook al zijn ze tijdens de zwangerschap niet extreem bijgekomen.  Erfelijkheid speelt een rol in de gewichtstoename. Als de moeder overgewicht had of heeft, bestaat het risico dat er meer kilo’s bijkomen.

Vanwaar komen de kilo’s?

  • De helft komt van de baby, de placenta en het vruchtwater, de andere helft is gewicht van de moeder.
  • Een deel van de extra kilo’s bij de toekomstige moeder komt van een toename van het volume van de baarmoeder, de borsten, het bloed en het lichaamsvocht.

Er komen drie tot vier kilo vet bij, het gros daarvan in de eerste twee trimesters van de zwangerschap. De moeder slaat die voorraden op met het oog op de grote hoeveelheden energie die ze de komende maanden zal nodig hebben voor de verdere ontwikkeling van het kind (in het laatste trimester groeit het kindje het meest) en om daarna te bevallen en te zogen.

Dat stockeerproces in de eerste zes maanden is fysiologisch. Het voltrekt zich ongeacht hoe de voeding van de vrouw er tijdens haar zwangerschap uitziet.

 

Hoe raakt u de tijdens uw zwangerschap opgehoopte kilo ’s weer kwijt?

De productie van melk kost energie. Een uitstekende manier om wat gewicht kwijt te raken is dus om uw kind de borst te geven en intussen evenwichtig te eten, maar wel met beperkingen. Uw lichaam zal de ontbrekende energie uit uw reserves halen.

Het is zeker belangrijk dat u tijdens uw zwangerschap uw gewicht controleert, maar wees er wel niet obsessief mee bezig. Bij overdadige gewichtstoename kan een caloriearm dieet overwogen worden, maar doe dat enkel onder begeleiding van een arts.

 

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste le 27/08/2012 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste le 25/08/2012 - 16h50
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Geboortegewicht: alles ligt al vast voor de zwangerschap Geüpdatet op 30/10/2007 - 00h00

Het gewicht van de baby bij de geboorte wordt sterker bepaald door het gewicht van de moeder voor de zwangerschap dan de kilo's die ze bijkomt tijdens de zwangerschap. Dat is de opvallende conclusie van een recente studie. Ze houdt meteen ook een bel...

Meer artikels