PUBLICITÉ

Etikettering van voedingswaren: verstaanbaarheid en transparantie!

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 24/07/2007 - 00h00
-A +A

Om de consument toe te laten verantwoorde voedingskeuzes te maken, willen de Voedingsbedrijven, verenigd binnen FEVIA, bijkomende nutritionele informatie geven op hun verpakkingen. Het is de bedoeling informatie te verstrekken over de energetische waarde van een portie en diens procentuele bijdrage tot de Dagelijkse Voedingsrichtlijn. Het programma werd onlangs opgestart en zal binnenkort nog uitgebreid worden.

PUB

Voor FEVIA, de Federale Voedingsindustrie, is de situatie duidelijk: het is nodig de consumenten bijkomende informatie te geven zodat zij niet alleen begrijpen wat ze eten, maar ook evenwichtige voedingskeuzes kunnen maken. Een manier om zich te rehabiliteren? Misschien zullen de critici er zo over denken.
Het initiatief is nochtans toe te juichen, omdat het de informatie over voedingsmiddelen, die soms uiterst complex is, helpt harmoniseren en verduidelijken op de verpakkingen. Het initiatief is eveneens in overeenstemming met de wens van de Europese Commissie die onlangs een nieuwe wetgeving goedgekeurd heeft over de inhoud van reclame over voedingsmiddelen, en dat met de bedoeling de consument te beschermen en hem de taak te vergemakkelijken om de informatie beter te begrijpen.

Twee nieuwe gegevens

Twee bijkomende nutritionele gegevens zullen voortaan op elke verpakking vermeld worden:

  • de energetische waarde (uitgedrukt in kcal) en de hoeveelheden suikers, vetten, verzadigd vet en natrium (zout) per 100g/100ml en per portie
  • de bijdrage van elk van deze elementen (uitgedrukt in %) tot hun respectievelijke Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA, Guideline Daily Amounts). Wij zullen dus voor alle voedingsmiddelen kunnen zien welke bijdrage zij leveren ten opzichte van onze dagelijkse theoretische behoefte. De verhoudingen zullen vermeld worden voor volwassenen die in goede gezondheid verkeren.

    Naast een aantal grote bedrijven uit de voedingssector, zullen ook Delhaize en Makro dit systeem toepassen voor de producten onder eigen distributiemerk.

Verpakkingen worden informatiedragers

Verpakkingen zijn uitstekende informatiedragers, die tot nu toe echter onvoldoende werden benut. Om de nieuwe verplichte gegevens zo toegankelijk mogelijk te maken, zullen de energetische waarde per portie (uitgedrukt in kcal) en de procentuele bijdrage tot de Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA) die deze portie vertegenwoordigt, op de voorzijde van de verpakking vermeld worden. De respectievelijke hoeveelheden suikers, vetten, verzadigd vet en natrium (zout) per portie, evenals hun bijdrage in functie van de Dagelijkse Voedingsrichtlijn mogen vermeld worden op eender welke zijde van de verpakking, maar wel altijd in dezelfde volgorde.

Na Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland, loopt dit Europese initiatief ook op de Belgische markt. Het systeem staat open voor elk voedingsbedrijf. Het doel van dit initiatief is een gevarieerde en evenwichtige voeding te promoten.

Om consumenten snel vertrouwd te maken met deze nieuwe voorstelling van voedingsinformatie, zullen FEVIA en de betrokken bedrijven informatie en toelichting geven via eigen verpakkingen, brochures, de consumentendiensten en de websites van de betrokken bedrijven.

Bijkomende informatie vindt u op www.voedingsinfo.org

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 24/07/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Slim omspringen met tussendoortjes Geüpdatet op 11/05/2006 - 00h00

Af en toe eens een tussendoortje kan zeker geen kwaad. Wel dreigen overdaad en te calorierijke knabbels (met veel vetten, koolhydraten of allebei) zwaar door te wegen op de balans. Een voorbeeld: 100 g zoetigheid bevat 600 calorieën (kcal), een pakje...

Meer artikels