PUBLICITÉ

Energiedrankjes, hoe gevaarlijk zijn ze?

Gepubliceerd door Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste op 18/01/2010 - 00h00
-A +A

De Hoge Raad voor Gezondheid waarschuwt voor de risico's van energiedrankjes. De drankjes zijn enorm populair bij jongeren, maar ze moeten met mate gedronken worden. Om welke risico's gaat het precies?

PUB

Suiker en cafeïne: de ingrediënten van energiedrankjes

Niets is doeltreffender om ons op te peppen dan een stevige mix van koffie en suiker. Maar we zouden nooit op het idee komen om een koffie met zeven suikerklontjes te bestellen om in topvorm te blijven! Toch verlaten heel wat jongeren zich zonder het te weten op dit soort mengelingen om tot in de vroege uurtjes te kunnen doorgaan. Ze drinken namelijk energiedrankjes. Ze zijn in diverse smaken te krijgen, maar allemaal bevatten ze maar liefst 80 mg cafeïne en 3,5 gram suiker. Een goede reden dus om deze drankjes met mate te consumeren

Veel (te veel) cafeïne in energiedrankjes

Veel volwassenen zijn verslaafd aan koffie. Bij jonge mensen slaat koffie veel minder aan. En dat is maar goed ook, want de cafeïne in koffie is niet per se aan te bevelen voor jongeren. Maar de komst van energiedrankjes op de markt zou hun cafeïnegebruik wel eens fors kunnen doen stijgen. Een blikje energiedrank bevat namelijk evenveel cafeïne als een kop koffie. De Hoge Raad voor Gezondheid wijst erop dat inname van cafeïne op jonge leeftijd kan leiden tot agitatie, zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, angst, hoofdpijn en zelfs tot verslaving. Nog een reden dus om deze drankjes met mate te gebruiken. Ziet u geen cafeïne staan bij de ingrediënten? Dat is normaal, want het wordt niet altijd met zoveel woorden vermeld. Maar in elk drankje dat guarana of maté bevat, zit ook cafeïne.

Gepubliceerd door Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste op 18/01/2010 - 00h00

Persbericht "Hoge Raad voor Gezondheid waarschuwt voor risico's van energiedranken voor jongeren."

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Zeker geen koffie vóór het sporten! Gepubliceerd op 05/11/2013 - 13h18

Van koffie is bekend dat hij de hersenfuncties stimuleert. Vandaar dat men ervan uitgaat dat het "bakje troost" ook de lichamelijke prestaties verbetert. Cafeïne innemen vóór het sporten, is echter geen goed idee. Koffie vermindert immers de bloedtoe...

Hoe feesten zonder kater? Geüpdatet op 31/12/2013 - 11h15

Misselijkheid en hoofdpijn zijn de bekende nachtmerrie de dag na de feesten. Er bestaat maar één oplossing: echt weinig alcohol drinken, of zelfs helemaal geen. In het andere geval zijn hier een paar tips die de kater de volgende dag kunnen beperken....

Verslingerd aan koffie? U hebt geen ongelijk... Geüpdatet op 17/01/2012 - 12h19

Een cappuccino, een likeur, een gebakje... Koffie fleurt de pauzes in ons dagelijkse leven geweldig op . Maar koffie bevat ook veel antioxidanten en is dus goed voor onze gezondheid, al zijn er grenzen aan.

Meer artikels