PUBLICITÉ

En wat als koffie drinken de levensduur verlengt?

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 22/07/2008 - 00h00
-A +A

Een kopje koffie? Nee dank u, ik probeer te stoppen. Het is vandaag een vaak voorkomende reactie die te maken heeft met een aantal koffiemythes. Maar volgens Amerikaanse onderzoekers zou de consumptie van koffie, ook als die groot is, de levensverwachting kunnen verlengen.

PUB

Naast het feit dat koffie cafeïne bevat -een stof die een ambivalent effect heeft op het organisme- weet 'het grote publiek' weinig over de samenstelling van koffie. Heel vaak weet men niet dat koffie geen enkele calorie bevat (als het om zwarte koffie gaat) maar wel anti-oxidanten, mineralen (kalium, magnesium, mangaan) en vitamine B3 (niacine).
koffie draagt overigens ook bij tot de nodige dagelijkse vochtvoorziening. Kortom, koffie past perfect bij een evenwichtige voeding. Een aantal studies wijst op het beschermend effect van koffie bij heel wat ziekten, maar over de impact van koffie op de mortaliteit is niet zoveel geweten.

De koffiepauze van verpleegkundigen ...

De Amerikaanse onderzoekers bestudeerden het verband tussen de consumptie van koffie en de mortaliteit (door cardiovasculaire aandoeningen, kanker en andere oorzaken) bij 41.736 mannen en 86.214 vrouwen die respectievelijk 18 en 24 jaar gevolgd werden. De data waren onder meer afkomstig van beroemde Nurses Health Study. De proefpersonen hadden bij het begin van het onderzoek geen cardiovasculaire aandoening en geen kanker.
6.888 mannen overleden tijdens de studie, 2.049 door een cardiovasculaire aandoening en 2.491 door kanker. Bij de vrouwen werden 11.095 overlijdens vastgesteld (2.368 door cardiovasculaire aandoeningen en 5.011 door kanker).

De rol van de dosis

Na correctie voor een aantal factoren pleiten de onderzoeksresultaten voor de consumptie van koffie. Het relatief mortaliteitsrisico (door welke oorzaak dan ook) daalt met het aantal koppen koffie:
- Bij mannen daalt het risico met 3% vanaf een consumptie van 2 à 3 kopjes koffie per dag, met 7% bij 4 à 5 kopjes en met 20% bij meer dan zes koppen koffie per dag. Het risico blijft zo goed als ongewijzigd bij mensen die minder dan een kop of geen koffie drinken.
- Bij vrouwen is het effect van koffie nog meer uitgesproken: het risico daalt al een beetje vanaf een consumptie van vier koppen koffie per week en met 25% vanaf een consumptie van 4 à 5 kopjes per dag.

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 22/07/2008 - 00h00

Lopez-Garcia E et al. The relationship of coffee consumption with mortality. Annals of Internal Medicine, june 2008

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Zeker geen koffie vóór het sporten! Gepubliceerd op 05/11/2013 - 13h18

Van koffie is bekend dat hij de hersenfuncties stimuleert. Vandaar dat men ervan uitgaat dat het "bakje troost" ook de lichamelijke prestaties verbetert. Cafeïne innemen vóór het sporten, is echter geen goed idee. Koffie vermindert immers de bloedtoe...

Kent u alle voordelen van koffie? Geüpdatet op 04/05/2009 - 00h00

Koffie, de cafeïnerijke drank, heeft heel wat eigenschappen. Sterke koffie of koffie verkeerd, koffie met suiker, met melk, met room, bij het ontbijt, na de maaltijd of cafeïnevrij: koffie wordt op elk ogenblik van de dag gedronken. Maar kent u ook a...

Meer artikels