PUBLICITÉ

Eetgewoonten: een programma op maat!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste, bewerkt door Marion Garteiser op 04/09/2007 - 00h00
-A +A

Het is nooit goed om al uw eetgewoonten in één keer te veranderen. Deze techniek is gedoemd om te mislukken, want u moet op lange termijn denken en plannen. Neem dus uw tijd. Het onderstaande programma heeft als basisprincipe: probeer elke week iets nieuws uit en werk aan één doel per keer. De goede gewoonten zullen op die manier snel automatismen worden en u zult bovendien nieuwe geneugten ontdekken.

PUB

Baseer u op de volgende twee lijsten om uw gewoonten te veranderen, en laat uw inspiratie de vrije loop.

De vaste onderdelen

Twee keer vis per week.
Een stuk fruit als dessert.
Twee soorten groenten per maaltijd, bijvoorbeeld een rauwkostslaatje of soep en een warme groenteschotel.
Een graanproduct bij elke maaltijd(brood, pasta, rijst, tarwegries...) of aardappelen of gedroogde peulvruchten.
Een enkele portie kaas per dag.
Gebruik minder vetstoffen bij het koken en gebruik geen boter of harde margarine op kamertemperatuur.
Doe minder suiker in uw koffie of thee en/of vervang ze door kunstmatige zoetstoffen.

Stop elke week een van deze voorstellen in uw maaltijdplanning van de week. Lukt het niet om de hele week vol te houden, steek dan dat specifieke ingrediënt gewoon terug in de lijst en probeer het de volgende week opnieuw, of eventueel nog later.

De variaties

Een stuk fruit bij het ontbijt.
Een portie volle granen: volle rijst, volkorenbrood…
Groentesap: wortelen, tomaten…
Vervang uw koffie door thee.
Mijd gezoete dranken.
Vervang gebak en taart door een snee brood.
Voeg kurkuma toe aan uw bereidingen.
Probeer een groente of peulvrucht uit die u gewoonlijk niet eet: venkel, topinamboer, kekererwten, soja
…
Hetzelfde voor granen: boekweitmeel, haver, volle rijst, quinoa…
Probeer elke maand een van deze gewoonten te volgen. Ze brengen wat verandering in uw eetpatroon.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste, bewerkt door Marion Garteiser op 04/09/2007 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
6 Tips om minder suiker te eten en af te vallen! Gepubliceerd op 09/03/2017 - 16h56

Suiker is voor velen onder ons een kleine zonde. Onze lust naar suiker is aangeboren, we worden er dus mee groot. Toch willen er heel wat onder ons graag wat minder suiker eten en lukt het maar niet? Deze 6 tips kunnen u op weg helpen om uw trek in z...

Meer artikels