PUBLICITÉ

Een zeer eenvoudige antikankermaatregel: de helft van uw maaltijd uit groenten en fruit laten bestaan!

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 10/01/2006 - 00h00
-A +A

Het staat steeds duidelijker vast dat er een verband bestaat tussen veel groenten en fruit eten en kankerpreventie. Toch is het op zich niet altijd makkelijk om onze eetgewoonten in die zin bij te sturen. Vandaar een eenvoudige doelstelling: een flinke helft van wat er op uw bord komt, uit groenten en fruit laten bestaan...

PUB

Een "antikankerdag" samenstellen is echt niet moeilijk. Ziehier enkele praktische voedingstips om u beter te beschermen tegen kanker.

Bij het ontbijt

Drink een glas vers vruchtensap (vitamine C, polyfenolen, …) of gepasteuriseerd vruchtensap, en verorber eventueel een handvol oliehoudende vruchten (vitamine E) en gekleurd seizoensfruit (clementine, rode appel, mango, …). Vul dit aan met volkorenbrood of graanrijk brood (met rodevruchtenjam) en een warme drank (thee of koffie, voor een extra portie polyfenolen).

Bij het middagmaal

Een absolute must zijn rauwe groenten of soep als voorgerecht! Kies ook hier voor de kleurrijkste groenten, want die bevatten het meest kostbare antioxidanten. Combineer peulvruchten en gekookte groenten bij het hoofdgerecht, zodat u meer beschermende voedingsstoffen binnenkrijgt (rijst + tomaten in de oven, aardappelen en broccoli, wortelen en flageoletbonen, …). Neemt u kaas als nagerecht, doe er dan een salade of stukjes vers fruit bij. Op die manier eet u minder kaas en krijgt u meer vitamines op uw bord. Verkies in het algemeen ook desserts op basis van fruit.

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 10/01/2006 - 00h00 Een 'antikankerdag' samenstellen is echt niet moeilijk. Ziehier enkele praktische voedingstips om u beter te beschermen tegen kanker.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Lekker eten met het hele gezin... Geüpdatet op 08/04/2003 - 00h00

De gezinsmaaltijd is hét moment bij uitstek om z'n verhaal te doen en z'n vreugde en verdriet te uiten. Voor papa en/of mama is het niet altijd even makkelijk om aan ieders smaak te voldoen. Volg de gids...

Astma: eet meer fruit en groenten! Geüpdatet op 20/06/2006 - 00h00

Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma .

Meer artikels