PUBLICITÉ

Eén tussendoortje, vier mogelijkheden...

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 14/10/2008 - 00h00
-A +A

Uit een recente studie blijkt dat, als het om voeding gaat, goede voornemens niet noodzakelijk in de praktijk gebracht worden, zeker niet tijdens werkpauzes… En dat de helft van ons zelfs helemaal geen goede voornemens maakt op dat vlak!

PUB

Het verschil tussen weten en doen

Eigenlijk een appel willen eten, maar uiteindelijk een taartje verorberen: het is een kleine "zonde" die zich kan herhalen en uw cholesterol kan doen stijgen, net zoals de weegschaal trouwens. En toch overkomt het iedereen wel eens, en niét uit onwetendheid over gezonde voeding! De voedingswaarde van product x of y is momenteel nog niet echt ingeburgerd in onze algemene cultuur. Wie weet vandaag niet dat een pakje chips meer calorieën bevat dan een appel? Ons eetgedrag is nu eenmaal geen kwestie van informatie en gezond verstand.

Appel of chocolade?

Nederlandse onderzoekers hebben het eetgedrag bestudeerd van 585 werknemers in de cafetaria van hun kantoor. 65 % waren mannen, met een gemiddelde leeftijd van 40 jaar. Ze hadden allemaal een normaal gewicht (BMI van 24,3) en een als hoog beschouwde scholingsgraad. De deelnemers moesten vooraf kiezen tussen vier verschillende tussendoortjes. Twee daarvan waren gezond - een banaan of een appel - , twee veeleer "junkfood" (een suikerwafel of een chocoladereep). Eén week later gingen de onderzoekers na voor welk tussendoortje de deelnemers daadwerkelijk kozen.

Gepubliceerd door Julie Luong, gezondheidsjournaliste op 14/10/2008 - 00h00 Journal of Nutritional Education and Behavior, september/oktober 2008.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Voeding: geloof de celebrity’s niet… Geüpdatet op 02/08/2016 - 13h48

De laatste tijd zijn er heel wat celebrity’s die publiciteit maken voor voedingswaren. Maar kunnen we ze wel vertrouwen om gezonde keuzes te maken? Een in Amerika uitgevoerde studie vindt van niet. En ook hier is het niet beter!

Hoe kijken we aan tegen onze voeding? Geüpdatet op 21/03/2006 - 00h00

De gemiddelde consument bestaat niet, zo blijkt uit de nieuwe studie van het OIVO die de verwachtingen, houdingen en gewoonten van de consument nagaat tegenover voeding.

Zakenlunchen: hou ze lekker én gezond! Geüpdatet op 02/03/2004 - 00h00

Zakenlunchen zijn één van de aangename aspecten van het werk. Toch kunnen ze een grote bron van frustratie zijn voor wie zichzelf alles of integendeel niets ontzegt. Dat geldt des te meer voor mensen die hartproblemen hebben gehad.

Meer artikels