PUBLICITÉ

Een ode aan het transpireren

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 23/09/2003 - 00h00
-A +A

Veel mensen denken dat veel zweten bij inspanning op een gebrek aan fysieke conditie wijst. Welnu, ze slaan de plank volledig mis! Tekst en uitleg.

PUB

Al in de jaren 60 werd uitdroging bestudeerd als prestatieverlagende factor, maar ook om ongevallen te voorkomen door "oververhitting" van het organisme, hyperthermie genoemd. Zo schatten laboratoriumonderzoekers het rendement van de menselijke "motor" rond 20-25 %; de rest van de geproduceerde energie (75 à 80 %) komt vrij in de vorm van warmte. In de wetenschap dat een productie van 50 kilocalorieën volstaat om de temperatuur ongeveer 1 graad te doen stijgen, berekenden ze dat, zonder afkoeling, de temperatuur van een hardloper om de twee of drie minuten inspanning 1 graad zou stijgen. Na één uur zou de lichaamstemperatuur meer dan 55 graden bedragen, wat uiteraard onhoudbaar is! In de regel treedt de dood in zodra de grens van de 43-44 graden overschreden wordt.

Afkoeling door water

Gelukkig beschikt het lichaam over tal van middelen om deze overtollige warmte af te voeren, onder meer door transpiratie. Veel zweten wijst op een hoge stressbestendigheid van het organisme. Heel wat studies hebben uitgewezen dat, wie goed getraind is, begint te transpireren bij een interne temperatuur van ongeveer 37°2, terwijl iemand met een slechte fysieke conditie pas begint te zweten bij 37°7. Maar zweten mag dan al de beste manier zijn om ons lichaam te doen afkoelen, dat gaat ten koste van onze waterreserves. In extreme omstandigheden - hoge temperatuur, veel wind of relatief hoge vochtigheid - kunnen we per uur inspanning tot 3 liter zweet verliezen. Zo zijn sommige voetballers 4 liter kwijt na een wedstrijd in volle zon. En bij marathons in een verzengende hitte is gewichtsverlies van 4 tot 5 liter geen uitzondering. Bij soldaten die op manoeuvres waren in de Sahara is zelfs melding gemaakt van 12 liter vochtverlies per dag.

Water = levenskracht!

Helaas is het zo dat, hoe meer water we verliezen, hoe geringer onze fysieke capaciteit. Als we 2 % van ons lichaamsgewicht verliezen aan vocht (voor iemand van 70 kg is dat 1,5 liter), daalt ons fysiek vermogen met ongeveer 20 %. Bij 4 % is dat zelfs 40 %. Dat is te verklaren door de vermindering van het bloedvolume en dus een daling van het hartminuutvolume en de bloeddruk. Er stroomt minder bloed naar de spieren, wat hun capaciteit vermindert. De atleet voelt zich futloos en vermoeid. Tegelijk neemt de hartslag abnormaal toe. Bij een aanhoudende inspanning zonder te drinken dreigt de lichaamstemperatuur gevaarlijk te stijgen. Opletten dus als u symptomen vaststelt zoals een huid die plots droog wordt, een te snelle hartslag en een verminderde waakzaamheid. Het kan om een hitteslag gaan die vrij snel kan evolueren naar een syncope en zelfs de dood kan veroorzaken! Om dat te vermijden, moet u onmiddellijk drinken en rusten in de schaduw. U hebt nadien nog alle tijd om aan uw toekomstige exploten te denken …

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 23/09/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Nierstenen: wat te drinken, wanneer, en hoeveel? Gepubliceerd op 21/09/2012 - 16h13

Nierstenen of urinaire lithiasis is een aandoening die bijna 7% van de bevolking treft, en mensen die er eenmaal mee te maken krijgen, hervallen ook vaak. Er zijn diverse oorzaken, maar drinken is in alle gevallen de beste remedie.

Meer artikels