Vermageringspillen, voedingssupplementen en plantaardige schoonheidsproducten: ze liggen sinds enige tijd massaal in de apotheekrekken. Om de consument zijn weg te helpen vinden in het aanbod, heeft de Algemene Pharmaceutische Bond (APB) beslist om een nieuw kwaliteitslabel te lanceren voor parafarmaceutische producten.

Voedingsstoffen, verzorgingsproducten, plantaardige supplementen, ...
Parafarmaceutische producten worden steeds vaker verward met
geneesmiddelen. Ze liggen niet alleen in warenhuizen, maar ook in apotheken! Zo gaan er in de 5.200 Belgische apotheken jaarlijks ongeveer 70 miljoen parafarmacieproducten over de toonbank. De markt groeit dus nog voortdurend, net als de sector van de vitamines, mineralen en voedingssupplementen. Bijna één op de twee Belgen consumeert die geregeld (1).
Betere informatie en strengere controles
De basiscontroles volstaan niet altijd om het risico dat een niet-conform product op de markt komt, volledig uit te sluiten. Vandaar dat het nieuwe label van de APB (een groen kruis met een vinkje) de consument voortaan een kwaliteitsproduct waarborgt waarvan de werking onomstotelijk bewezen is. Een meer dan noodzakelijke maatregel, want uit een studie van het OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties) blijkt dat 70 % van de consumenten denkt dat sommige firma's leugenachtige reclame verspreiden of geen productinformatie leveren (2).