PUBLICITÉ

Diëten: wat is een gevaarlijk dieet en waarom?

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 30/04/2014 - 12h02
-A +A

In de lente zijn allerlei diëten waarmee we nog snel enkele kilo’s willen kwijtraken voor de zomer heel populair.

Al deze snelle vermageringskuren, of crashdiëten zijn gevaarlijk. Ze effenen allemaal het pad voor obesitas. Sommige kunnen zelfs onze gezondheid in gevaar brengen.

Waarom is dat zo? En hoe raakt u zonder gevaar van uw winterkilo’s af?

PUB

Heel snel vermageren: de grote verleiding van de lente

Om 1 kg van dat stevig, vastzittende lichaamsvet op dijen en buik kwijt te raken, is een tekort van ongeveer 8000 calorieën nodig.

Vrouwen hebben gemiddeld 2000 calorieën per dag nodig.

Bij een evenwichtige voeding van, bijvoorbeeld 1400 calorieën, bouwt u dagelijks een tekort op van 600 calorieën.
Theoretisch zou u dus de kilo vet van 8000 calorieën afvoeren in 13 tot 14 dagen. Wanneer dit 3 kilo is, dan wordt dit 14 x 3 = 42 dagen, dus duurt het ongeveer 1½ maand.
Als dit er 5 zijn, worden dit 14 x 5 = 70 dagen, net iets meer dan 2 maanden. Dat is best redelijk.

Bij een afslankdieet (erg onevenwichtig), waar u slechts 800 calorieë per dag eet, is het tekort 1200 calorieën. Dan zou een kilo vet dus veel sneller afgevoerd worden, namelijk binnen ongeveer een week.

Dat is in ieder geval de theorie. Dit kan min of meer werken als u voordien nog nooit een afslankdieet heeft gevolgd.

Dit werkt niet als u meerdere afslankdieeten heeft gevolgd met daarna weer een gewichtstoename, omdat u lichaam zich herinnert dat het zonder eten kwam te zitten en angstvallig haar lichaamsvet verdedigde door het vast te houden. Dit is de basis van de berucht jojo-kilo's die goed op hun plek zitten en moeilijk kwijt te raken zijn.
Iedereen weet dit, maar - helaas!, in een gekte vlaag worden toch de Crashdiëten gevolgd.

Snel afslanken: de verleiding in de lente

Diëten waarmee we op een maand tijd minstens drie tot vijf kilo kwijtraken, hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Zeker als een vriendin die zo van haar kilo’s is afgeraakt ons uitdaagt met haar platte buik en haar mooi aansluitende jeans. En ze lijkt nog groter ook want zelfs haar kuiten zijn slanker geworden.  
Die vriendin heeft uitsluitend geleefd op (naar keuze): soep (bij voorkeur met kool), ananas, pompelmoes of een andere soort exotisch fruit; of op eiwitten (kippenwit, surimi of in water op te lossen poedertjes); of ze heeft het gescheiden dieet gevolgd (volgens de Montignac-principes), het citroendieet, het Atkins- of Tahiti-dieet, het dieet van een of andere celebrity enz. Dit is de lijst.

Maar die vriendin ziet er toch wat getrokken uit. Ze verdoezelt dat met make-up en geeft ook toe dat ze tijdens het dieet een vreselijk slechte adem had. Maar het loont de moeite als je naar het resultaat kijkt.

Als u even op internet surft, vindt u op de forums en/of websites die een van deze diëten promoten natuurlijk massa’s enthousiaste getuigenissen. De verleiding is dus groot, ondanks het vooruitzicht van die slechte adem.

Waarom zijn ze gevaarlijk?

  • Omdat al deze crashdiëten eerst uw eiwitvoorraad aanboren.
    Als uw lichaam te weinig energie heeft, zal het dat eerst en vooral gaan halen in de eiwitten. Die gaan namelijk als eerste aan de slag om u energie te leveren, en dat lang voor de vetten dat doen.
    Dat is erg. De eiwitten helpen namelijk al uw weefsels opbouwen - niet alleen uw spieren, maar ook de weefsels van uw hart, uw lever en uw spijsverteringskanaal. Kortom, al uw organen. Uw organen worden dus plots heel erg kwetsbaar. En uzelf ook. Hartaanvallen als gevolg van een crashdieet komen echt voor.
  • Omdat deze crashdiëten u niet voorzien van de nodige quota aan vitamines, minerale zouten en essentiële vetzuren. Ook dat maakt u kwetsbaarder.
  • Omdat u zo gauw u met zo’n dieet stopt ­ONVERMIJDELIJK weer vetten gaat aanmaken.

 

Gepubliceerd door Paule Neyrat, diëtiste op 30/04/2014 - 12h02

ANSES. Évaluation des risques liés aux pratiques alimentaires d’amaigrissement. Rapport d’expertise collective. Novembre 2010.
Sumithran P et al. Long-term persistence of hormonal adaptations to weight loss. N Engl J Med. 2011 Oct 27;365(17):1597-604.
Herman CP, Polivy J. A boundary model for the regulation of eating. Res Publ Assoc Res Nerv Ment Dis. 1984;62:141-56.
List E., Yo-yo dieting vs. obesity? Dieters may be healthier, live longer, juin 2011.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Het is lente, de tijd van de voorjaarskuren... Gepubliceerd op 18/03/2014 - 09h30

Het is weer zover! De chocolade van de paashaas is nog niet goed uit de etalages van de bakkers en patisserieën, of lente, het seizoen van de voorjaarskuren trekt alweer op gang.

Welk is het doeltreffendste dieet? Geüpdatet op 23/03/2009 - 00h00

Elke maand, of toch bijna, komt iemand met een nieuw dieet op de proppen. Het gevolg is dat men door de bomen het bos niet meer ziet en dat zelfs wetenschappers moeite hebben om te bewijzen welke diëten het doeltreffendst zijn om gewicht te verliezen...

Dieet gevolgd? Voorkom het jojo-effect! Geüpdatet op 20/12/2010 - 00h00

Als iemand stopt met diëten komen de kilo's er nadien meestal weer bij. Soms valt de kuurder zelfs terug op zijn begingewicht, als het al niet meer is. Dat hoeft nochtans niet. Als u uw eetgewoontes na een dieet een beetje aanpast, kunt u gewichtstoe...

Meer artikels