PUBLICITÉ

Diëten en gewichtsverlies: mythe en realiteit

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 28/02/2006 - 00h00
-A +A

Water doet niet vermageren, maar het kan wel helpen als men een slank silhouet wil en een paar kilootjes minder. In die context is het wenselijk dat men meer water drinkt.

PUB

Veel water drinken kan niet voorkomen dat men zwaarder wordt, in tegenstelling met wat je vaak hoort beweren, vooral door vrouwen! Maar waarom wordt dan steevast aangeraden om meer te water te drinken als men lichaamsgewicht wil verliezen?

Water: een bondgenoot voor een gezond gewicht

Wanneer iemand een dieet volgt, dan is het drinken van water essentieel en dat om heel wat redenen:- Water bevat geen calorieën - het is een belangrijk hulpmiddel bij het elimineren van de metabolische afvalstoffen die gepaard gaan met een dieet- water vervangt het tussendoortjes eten door het telkens in kleine slokjes te drinken. Het is sowieso een goede gewoonte. - water geeft een volle maag gevoel en heeft een licht hongerstillend effect (het bedriegt het organisme), en dat is goed om de frustratie te compenseren die gepaard gaat met de minder uitgebreide maaltijden - water verschaft mineralen in variërende hoeveelheden: calcium, magnesium, enz. Dat is nuttig in het kader van een dieet dat tot eventuele tekorten leidt.

In de praktijk

Maakt u zich zorgen om uw lijn en wilt u lichaamsgewicht verliezen, dan moet u minstens 1,5 liter mineraal water drinken per dag. En liefst nog meer bij warm weer of bij het sporten. Ook oudere mensen moeten zeker voldoende drinken omdat ze sneller deshydrateren. Te moeilijk? Wij geven u alvast een aantal tips om uw streefdoel te bereiken.:- Drink water uit de fles, ervaring leert dat men dan meer water drinkt dan de hoeveelheid van een glas. - Vindt u water te plat van smaak, kies dan voor gearomatiseerd water. Water met een citrusvruchtenaroma bevat bijna geen calorieën en het is lekker!- Drink een of twee glazen water extra voor of tijdens de maaltijd om het hongergevoel te doen dalen en het verzadigingsgevoel te doen stijgen.- Geef u zelf zin om te drinken, maak er een gewoonte van om een fles water te zetten op die plekken waar u uw meeste tijd doorbrengt. Zo wordt water drinken een routine en zelfs een automatisme. - Hebt u de neiging om te weinig te drinken, dan moet u leren drinken zonder dat u dorst hebt. Dorst is namelijk een ietwat bedriegend gevoel dat soms te laat optreedt. Wilt u weten of u voldoende drinkt? Dat kunt u merken aan het plassen: de urine moet bijna kleurloos zijn en overvloedig. Is uw urine donker dan moet u meer drinken, al kan het ook te wijten zijn aan het nemen van bepaalde geneesmiddelen.

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 28/02/2006 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Wat drinken we het best bij warm weer? Gepubliceerd op 29/06/2016 - 12h32

Voor sommigen onder ons, is het vanzelfsprekend: zodra we het warm beginnen te krijgen, raken we uitgedroogd en moeten we dringend drinken. Anderen worden daarentegen veel minder geconfronteerd met dat dorstgevoel. Dat is bijvoorbeeld het geval met o...

Water als jeugdelixir Gepubliceerd op 26/01/2011 - 16h01

Water , alleen maar water... Ons lichaam heeft een grote behoefte aan water . Terecht trouwens: ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water . Voor een optimale werking van onze organen, moeten we ons lichaam dagelijks en in voldoende mate hydra...

Meer artikels