PUBLICITÉ

Cholesterol: dieet en goede gewoonten

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/11/2010 - 00h00
-A +A

Een te hoog cholesterolgehalte kan met geneesmiddelen verlaagd worden, maar uw dieet en uw levensstijl zijn minstens even belangrijk. U krijgt van ons een aantal gewoonten die goed zijn om aan te leren en andere die u zou moeten afleren in de strijd tegen cholesterol.

PUB

Gewoonten om af te leren om cholesterol te vermijden

Een te hoog gehalte aan 'slechte' cholesterol is soms eerder een kwestie van genetica dan van slechte voedingsgewoonten. Maar als uw arts onlangs een hypercholesterolemie gediagnosticeerd heeft, zijn dit misschien slechte gewoonten die u kunt proberen af te leren om uw cholesterolgehalte te verlagen.

  • Eten zonder beperkingen
    Een gezond gewicht hebben en overgewicht vermijden zijn zeer belangrijk als men zijn cholesterolgehalte wil beperken. Weet u niet hoe u te werk moet gaan om te vermageren? Begin met een zeer eenvoudige strategie: verklein de porties die u gewoonlijk eet. Hebt u de gewoonte om uw bord tweemaal te vullen, dan doet u dat vanaf nu slechts eenmaal. Leg minder grote porties op uw bord of gebruik kleinere borden. Wanneer u de maaltijd klaarmaakt, doet u er goed aan de hoeveelheden af te meten in plaats van op goed geluk de pan te vullen. Zelfs als u niets anders aan uw eetgewoonten wijzigt, is dit dikwijls al een goed begin.
     
  • Koken met boter
    Naast de hoeveelheid voedsel, kunt u ook de kwaliteit van uw maaltijden in vraag stellen. Begin al met koken zonder boter. Vervang boter door margarine, of nog beter, door plantaardige oliën die uw gehalte aan 'goede' cholesterol zullen verhogen (lijnolie of koolzaadolie bijvoorbeeld). Als u merkt dat u de boter echt mist, eet dan af en toe een boterham met boter. U zult ervan genieten en u zult in staat zijn om de hoeveelheden beter te beheersen.
     
  • Vlees eten bij elke maaltijd
    Vlees eten bij elke maaltijd is bij ons een gewoonte. Het gaat zelfs zo ver dat heel wat mensen moeite hebben om een maaltijd zonder vlees klaar te maken. Wie het toch probeert, zal merken dat afwisseling in de keuken tot lekkere alternatieven kan leiden. Ontdek bijvoorbeeld de peulvruchten, die rijk zijn aan vezels, caloriearm zijn, niet duur zijn... en die geen cholesterol bevatten. U vindt hier recepten van e-gezondheid om peulvruchten te leren kennen.

Gewoonten om aan te leren in de strijd tegen cholesterol

  • Bij elke maaltijd fruit en groenten eten
    Wie veel fruit en groenten eet, heeft meestal een lager cholesterolgehalte dan mensen die weinig fruit en groenten eten. Wat speelt hierbij een rol: de vezels, de antioxidanten of het feit dat wie veel fruit eet minder geneigd is om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan cholesterol? Moeilijk te zeggen, maar deze tip is in elk geval gemakkelijk om in de praktijk om te zetten!
  • Vis eten.
    Vis, in het bijzonder vette vis zoals zalm, forel of tonijn, bevat heilzame essentiële vetzuren, die het gehalte aan 'goede' cholesterol verhogen. Denk er dus aan minstens tweemaal per week vis te eten in plaats van vlees. Als u vindt dat verse vis te duur is, denk dan aan diepvriesproducten, conserven... of zelfs aan de eenvoudige surimi, die veel voedingswaarde heeft, hoewel men hem geen gastronomische kwaliteiten kan toeschrijven.
Oorspronkelijk gepubliceerd op 22/06/2009 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 30/11/2010 - 00h00
Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ
Lees ook
Cholesterol: kent u de slechte vetten? Gepubliceerd op 01/11/2015 - 23h44

Hoe kunnen we de goede cholesterol van de slechte onderscheiden? Welke producten moeten bovenaan op ons menu staan? Welke moeten we net beperken? En hoe omzeilen we de valkuilen die we dagelijks tegenkomen?

Cholesterolvrij eten Gepubliceerd op 12/09/2017 - 15h50

Opgelet! Uw cholesterolgehalte is te hoog en uw arts heeft u een cholesterolvrij dieet voorgeschreven. Wat moet u doen om uw cholesterolgehalte te doen dalen? Hoe moet u uw maaltijden bereiden en welke producten moet u daarbij kiezen? En moet heel uw...

Meer artikels