PUBLICITÉ

Broos, brekend en dof haar: wat doe ik eraan?

Gepubliceerd door Karell Robert, journaliste santé op 17/10/2014 - 12h50
-A +A

Ze breken makkelijk, zijn broos en dof, enz. Loopt u er in dit stralende herfstweer ook met futloos haar bij?

Dan is er voor u goed nieuws, want er zijn nog andere oplossingen dan naar de kapper te gaan en uw haar te laten knippen.

Hieronder vindt u enkele verzorgingtips om weer sterk en vitaal haar te krijgen.

PUB

Broos of brekend haar is te agressief  behandeld.

Als uw haar breekt, is het ziek.
Dan is de keratine in uw haar - dat is het belangrijkste bestanddeel ervan - haar elasticiteit kwijt.
Het gevolg is dat uw haar heel makkelijk uitrekt en onder spanning zelfs breekt.

Meestal zal uw haar ook dof zijn, ruw aanvoelen en zullen de punten gespleten zijn.
De reden van die ellende is meestal dat uw haar te veel agressieve behandelingen heeft ondergaan door chemische kleuringen, ontkrullen, permanenten, brushen, enz.

Hoe verzorgt u nu best uw haar?

  • Kies om te beginnen een verstevigend of herstellend masker.
    Een nuttige tip: was uw haar eerst met een zuiverende shampoo voor u het masker erop doet.
    Als de resten van chemische haarproducten eerst verwijderd worden, kunnen de stoffen in het masker dieper in het haar doordringen.

  • Wrijf uw haar na het douchen ook niet te krachtig droog, maar wikkel er zachtjes een handdoek rond.

  • Laat uw haar daarna natuurlijk drogen in de open lucht. "Als u toch een haardroger moet gebruiken, zet die dan op de koude stand of doe er een thermoactief product op dat een beschermlaagje rond het haar vormt en het zo tegen de hitte beschermt."

Broos of brekend  haar: de juiste dagelijkse verzorging

De tips van E-gezondheid:

  • Laat meer tijd tussen twee mèche- of kleurbeurten.

  • Gebruik liefst geen ontkrullers of friseertangen.

  • Gebruik haarlak en -gel met mate.

  • Verander af en toe van kapsel en bind of vlecht uw haar niet te strak. Kies liever voor een haardot of een losjes gebonden staart.

  • Nog een laatste tip: "Als u accessoires in uw haar doet, kies dan liever voor een speld of een band dan voor simpele elastiekjes. Die worden er meestal uitgehaald door fel aan het haar te trekken."

Goede voeding is ook belangrijk voor het haar

Vergeet niet dat een evenwichtige voeding ook een grote invloed heeft op de gezondheid van uw haar. Om tekorten te voorkomen, moet u dagelijks de volgende elementen innemen: eiwitten, ijzer, zwavel, zink, vitamines B en essentiële vetzuren. De sterkst aanbevolen voedingsmiddelen om deze stoffen binnen te krijgen, zijn onder meer eierdooiers, melkproducten, peulvruchten, vlees, vis, zeevruchten, groenten en fruit, volle granen en plantaardige oliën. Als dat niet volstaat, kunt u een kuur van voedingssupplementen "speciaal voor het haar" volgen. Dat kan met tabletten van onder meer biergist, tarwekiemen, spirulina-algen of koninginnenbrij.

Gepubliceerd door Karell Robert, journaliste santé op 17/10/2014 - 12h50

Jérôme Ponthieu, opleider Franck Provost

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Droog haar: oorzaken en oplossingen Gepubliceerd op 17/11/2017 - 12h39

Droog haar, dat ook breekbaar en dof is, is vaak het gevolg van verkeerde behandelingen. Wilt u opnieuw over gezond haar beschikken, dan zal u moeten kiezen voor de juiste behandeling en dito producten.

Vijf mythes over haaruitval bij vrouwen Gepubliceerd op 12/06/2015 - 10h20

Haaruitval komt bij vrouwen iets minder voor dan bij mannen, maar er is veel minder over bekend. Er bestaan dan ook heel wat mythes over... Vijf ervan moeten dringend de wereld uitgeholpen worden!

Meer artikels