Bescherm uw carpale tunnel: neem een goede zithouding aan!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 05/06/2012 - 11h20
-A +A

PUB

Is het carpaletunnelsyndroom te voorkomen?

Er zijn verschillende strategieën die preventief kunnen worden toegepast. Allemaal zijn ze gericht op het beperken van het steunen van de pols.

Wie op de computer werkt, moet het werkvlak preventief zo aanpassen dat zijn pols niet meer op de werktafel steunt bij het hanteren van de muis. Gewoonlijk schuift men daarvoor het toetsenbord en de muis naar de rand van de tafel toe, zodat de arm een hoek vormt ten opzichte van het lichaam. Als er documenten worden gebruikt (notities, papier, kaften) zijn nog andere aanpassingen nodig: hoogte van de tafel, plaatsen van een schrijftablet, enz.
Ook de stoel moet worden aangepast. Hij moet een hoge rugleuning hebben, zodat de lendenen en de rug steun hebben. De rugleuning moet verstelbaar zijn, als het kan het zitoppervlak ook. Voor sommige activiteiten is zelfs een hoofdsteun aan te raden die de halsstreek kan ondersteunen.

Elke stoel moet uiteraard in de hoogte verstelbaar zijn en op wieltjes staan voor een optimale mobiliteit. Er horen ook verstelbare armsteunen op. Die moeten bij voorkeur klein zijn - ideaal zijn armleuningen op halve lengte - zodat men gemakkelijk kan aanschuiven aan het bureau. Al deze tips gelden op de werkplek, maar ook voor de vrijetijdsactiviteiten thuis, of het nu is om te surfen op internet, om te chatten of voor een videospelletje… en voor jong én oud!

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 18/11/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 05/06/2012 - 11h20

Jean-Philippe Sabathe, ergonoom in de " Groupe hospitalier Paris Saint-Joseph "

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB