PUBLICITÉ

Blog : " Blog diëtetiek "

De belangrijke vitamine C

Article créé le 19/01/2011 - 12h27 et mis à jour par Lynn De Merlier le 19/01/2011 - 14h57
-A +A

Vitamine C heeft een aantal belangrijke taken: antioxidant, immuun-versterkend middel, etc. Het is om deze reden dat de Hoge Gezondheidsraad in België de ADH verhoogd heeft van 70 mg naar 120 mg/dag.

PUB

Tekort aan vitamine C

Vitamine C is een vitamine die we niet zelf aanmaken in het lichaam. We kunnen ze enkel uit onze voeding halen!

Een tekort aan deze vitamine kan nog andere oorzaken hebben dan puur voedingsgerelateerde oorzaken.

Zo kunnen bepaalde levensfasen een belangrijke oorzaak zijn (bvb. zwangerschap, borstvoeding, bejaarde leeftijd.) Ook omstandigheden zoals extreem sporten, veelvuldig medicatiegebruik of overmatig alcoholgebruik kunnen er mede voor zorgen.

Maar voeding blijft een zeer belangrijke factor. Een onevenwichtige voeding is de meest voorkomende oorzaak.

Een tekort aan vitamine C komt in onze ontwikkelde landen bijna niet meer voor.

Een tekort aan vitamine C zorgt in de eerste plaats voor verminderde weerstand, wondgenezing en opbouw van bindweefsel. De meest bekende ziekte als gevolg van een vitamine C-tekort is scheurbuik, vroeger berucht bij bemanningen van zeilschepen op lange routes. Hiervoor dient men gedurende meer dan 3 maanden géén vitamine C te consumeren, wat quasi niet voorkomt in onze streken.

 

Waar zit vitamine C in?

De gele of rode paprika is in verhouding de grootste bron van vitamine C onder de groenten en bij fruit is dit de kiwi. Daarbij moet gezegd worden dat een paprika twee keer zoveel vitamine C per 100 gram bevat als een kiwi, maar dat men sneller 100 gram kiwi eet dan 100 gram paprika, dat vaak verwerkt is in een (hoofd)maaltijd. De bekende sinaasappel bevat naar verhouding veel minder vitamine C.

 

Billet initialement publié le 19/01/2011 - 12h27 et mis à jour par Lynn De Merlier le 19/01/2011 - 14h57
Ce billet fait partie du blog : Blog diëtetiek
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Vitamine C: vermijd vooral tekorten! Geüpdatet op 18/11/2013 - 10h28

Alle vitamines zijn belangrijk. Maar vitamine C is nog belangrijker dan de andere. Het kleinste tekort laat zich al meteen voelen. Dat komt omdat vitamine C in alle cellen van uw lichaam werkzaam is.

Wie lente zegt, zegt vitamines... Gepubliceerd op 18/03/2014 - 09h32

Sommigen onder ons starten met hun traditionele vitaminekuur, kwestie van hun energie en vitaliteit terug te vinden bij het begin van de lente. Maar waartoe dienen die fameuze vitamines? En in welke producten vind je ze precies terug? Een kort overzi...

Rokers hebben een tekort aan vitamine C en E! Geüpdatet op 14/03/2006 - 00h00

Het organisme van een roker krijgt het hard te verduren. Zo veroorzaakt roken een tekort aan vitamine C, een vitamine die noodzakelijk is voor de werking van een andere vitamine, vitamine E, die een beschermende invloed heeft tegen kanker. Bij niet-r...

Eet u gezond tijdens de winter! Gepubliceerd op 03/11/2016 - 11h45

Wacht niet tot plots virussen en andere bacteriële infecties toeslaan , maar wapen u met mes en vork tegen winterkwalen. Heel wat producten versterken immers uw immuunsysteem dankzij hun rijkdom aan vitamines en mineralen .

Meer artikels