De recentste statistieken tonen aan dat het noodnummer 112 onvoldoende bekend is. Dit nummer is nochtans zeer belangrijk: u kunt via de 112 de hulpdiensten bereiken in eender welk land van de Europese Unie.
In noodgevallen, bel steeds en overal de 112!
In de Europese Unie kunt u met eender welke gsm of vaste telefoon de 112 bellen om de dichtstbijzijnde spoeddienst te bereiken. Het systeem, dat sinds 2003 bestaat, kent verschillende voordelen:
- U moet slechts één noodnummer onthouden, in welk land u zich ook bevindt.
- De persoon die u aan de lijn krijgt, zal ofwel uw oproep rechtstreeks behandelen, ofwel u in contact brengen met de juiste dienst. Via het nummer 112 kunt u dus een ziekenwagen oproepen, maar ook de brandweer of de politie.
- De landen die belast zijn met de organisatie van de 112, proberen ervoor te zorgen dat de operatoren verschillende talen kennen of ten minste het Engels machtig zijn.
- Mocht u niet in staat zijn precies uit te leggen waar u zich bevindt, dan moet u weten dat de 112-dienst u kan lokaliseren, en dat zowel via uw gsm als uw vast toestel.
Hoe gebruikt u de 112?
Het gebruik van de 112 is vergelijkbaar met dat van alle andere spoeddiensten:
- Elke oproep is gratis. U kunt de 112 normaal oproepen, ook al hebt u geen specifiek beltegoed voor het buitenland.
- Bel de 112 uitsluitend als u geconfronteerd wordt met een noodgeval of wanneer u daarvan getuige bent. Niet-dringende oproepen en – uiteraard – alle valse oproepen houden de lijn onnodig bezet en brengen daardoor mensen die zich in een noodsituatie bevinden in gevaar.
- Zodra u iemand aan de lijn hebt, vermeldt u duidelijk uw naam, adres en telefoonnummer.
- Als u per vergissing de 112 gebeld hebt, blijf dan aan de lijn en leg de situatie uit aan de operator. Doet u dat niet, dan loopt u het risico dat de hulpdiensten onnodig uitrukken…
ec.europa.eu