PUBLICITÉ

Antioxidanten om sneller te lopen ?

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 03/02/2004 - 00h00
-A +A

Een tekort aan antioxidanten is een veelbesproken onderwerp in de kleedkamers van sporters. Toch verbetert het nemen van supplementen niet noodzakelijk de prestaties. Alles hangt af van de trainingslast en de kwaliteit van de voeding.

PUB

De effecten van sporten op de vitaminestatus zijn omstreden. Hoewel de meeste getrainde sporters meer antioxidanten innemen via hun voeding (doordat ze grotere porties eten), is hun vitamine- en mineralenstatus dezelfde als bij niet-getrainde personen.Sommige topatleten nemen dan ook systematisch voedingssupplementen, en steken niet onder stoelen of banken dat ze dat doen om hun prestaties te verhogen. Deze perceptie van de sporter klopt echter niet helemaal, zo benadrukte Irène Margaritis (Faculteit Sportwetenschappen, Nice) op de voorbije "Journées de la Nutrition Appliquées à la Science" (JONAS, "Wetenschappelijke studiedagen over voeding") in Parijs*.

Verstandig trainen

Bij sporters die regelmatig trainen stimuleert de training de oxidatieve stress, wat de spierweefsels kan beschadigen. De productie van vrije radicalen (zeer agressieve substanties die gegenereerd worden door zuurstof) tijdens de inspanning verzwakt immers de antioxidante afweer van de spieren, wat sneller tot spiervermoeidheid leidt. Intense training kan zelfs het DNA van de witte bloedcellen beschadigen, wat de weerstand tegen ziekten zou verminderen. Een typisch voorbeeld is de "verkoudheid van de sporter" na een belangrijke wedstrijd. Het geheim van goed presteren schuilt dan ook in de eerste plaats in verstandig trainen. Daarbij is elke vorm van nutteloze overbelasting uit den boze, om overtraining te voorkomen, een syndroom dat zowel beroepsatleten kan treffen als amateurs met een hoog niveau.

Aan de top geraken en er blijven

Beroepssporters moeten perfect weten wanneer ze voluit kunnen gaan en wanneer ze moeten rusten. Een correct getrainde sporter zal over een voldoende sterk antioxidant systeem beschikken om zeer lang te kunnen trainen zonder oxidatieve schade, ook als hij veel traint, zo benadrukt de specialist in sportgeneeskunde. De meeste studies zijn het erover eens : een voldoende afwisselende voeding met veel gekleurde groenten en fruit volstaat om het teveel aan vrije radicalen dat is ontstaan door training, te beheersen. In werkelijkheid levert extra antioxiderende vitamines en mineralen alleen bijkomende baten op bij personen die kampen met een tekort en zwaar trainen. Dat is vooral het geval bij jonge vrouwelijke atleten (marathonloopsters, dansers, schaatssters, turnsters,…) die een zo laag mogelijk gewicht willen bereiken door streng te diëten. Bij de rest is er alleen sprake van een leuk placebo-effect, meer niet…

Gepubliceerd door Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige op 03/02/2004 - 00h00 * JONAS 2004. Sessie sport en voeding. Vrijdag 9 januari. Maison de la Mutualité. Parijs.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Prestaties van sporters: zit het in de genen? Geüpdatet op 17/08/2016 - 09h58

Deugt u niet voor het sporten? Dat ligt gedeeltelijk aan uw genen . Want met wilskracht en training alleen komen we er niet. Aan de basis van de prestaties van sporters ligt een sportvriendelijke omgeving, maar ook erfelijke aanleg. Maar bij topsport...

Welke voedingssupplementen voor sporters? Gepubliceerd op 04/11/2016 - 12h49

Als u regelmatig aan sport doet, hebt u zich misschien al laten verleiden door voedingssupplementen die sportprestaties moeten verbeteren. Serge Pieters is voedingsdeskundige en gespecialiseerd in sport. Hij vertelt er ons meer over.

Meer artikels