PUBLICITÉ

Alzheimer: juistere en snellere diagnose

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 09/07/2014 - 11h29
-A +A

Nieuwe biomerkers zouden een accuratere en vroegere diagnose van de ziekte van Alzheimer mogelijk maken.

PUB

Vroeger opsporen om het verloop van alzheimer te vertragen

De ziekte van Alzheimer is een neurodegeneratieve aandoening die door de vergrijzing van de bevolking snel oprukt. Naast het lopende wetenschappelijke onderzoek naar een behandeling die de ziekte kan genezen, is de uitdaging nu vooral om de opsporing van de ziekte te verbeteren en zo de diagnose te vervroegen. Alzheimerpatiënten zouden dan een behandeling kunnen krijgen die de evolutie van de ziekte vertraagt.

Franse neurologen hebben de specifieke klinische profielen van de ziekte van Alzheimer geanalyseerd. Ze zijn er zo in geslaagd een reeks nieuwe biologische criteria vast te leggen waardoor de ziekte in een heel vroeg stadium en met een grote zekerheid kan worden vastgesteld.

Vergeleken met de oude criteria voor diagnose resulteert het gebruik van de nieuwe criteria in 36 % minder valse positieven (patiënten die na screening ten onrechte te horen krijgen dat ze alzheimer hebben).

Te onthouden

Het onderzoek vordert met rasse schreden en zou binnenkort zelfs een behandeling met curatief oogmerk opleveren, met andere woorden een genezende behandeling.

Er wordt dus op twee fronten tegelijk gewerkt:

  • Het voorkomen van de ziekte van Alzheimer door twee grote groepen van regels rond leefhygiëne en voeding na te leven: intellectuele activiteiten, sociale activiteiten, lichaamsbeweging, evenwichtige voeding, enz.
  • De ziekte heel vroeg opsporen om de evolutie ervan te vertragen.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 09/07/2014 - 11h29

Dubois B. et coll., The Lancet Neurology, 13 (6) : 614-29, June 2014, http://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422%2814%2970090-0/fulltext.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ