PUBLICITÉ

Afvallen: 50% van de calorieën bij het ontbijt!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/01/2012 - 12h39
-A +A

Het is niet gemakkelijk om gedurende lange tijd een caloriearm dieet te volgen. Vijand nummer 1 is de rammelende maag. Een goede manier om ervan af te raken is door uw dagelijks toegestane calorieën anders en slimmer te spreiden en de helft van de calorieën bij het ontbijt in te nemen.

PUB

Afvallen? Zet alles in op het ontbijt

Wat is de beste tactiek om kilo's kwijt te raken? Minder eten en vooral beter eten. In de praktijk blijkt nu dat het ontbijt een sleutelrol zou spelen bij het verdelen van de calorieën over de dag. Volgens een studie met indrukwekkende resultaten op lange termijn zou het te verkiezen zijn om de helft van het door het dieet toegestane aantal calorieën bij het ontbijt op te nemen. Waarom? Die verdeling van calorieën geeft in ieder geval een stevig verzadigingsgevoel, waardoor men in de loop van de dag minder gemakkelijk honger krijgt. En het is net die dwangmatige trek in iets lekkers die ervoor zorgt dat caloriearme diëten vaak mislukken...

Caloriearm dieet: een overtuigend experiment

Dit zijn de feiten en conclusies van deze studie.
Aan een honderdtal obese vrouwen met een zittende levensstijl werd een caloriearm dieet opgelegd. Er werd wel gewerkt met een verschillende inname van koolhydraten (eenvoudige en complexe suikers): de helft van de vrouwen moest van het ontbijt de lichtste maaltijd maken (290 calorieën op een totaal toegestane aantal van 1.085 calorieën per dag), de andere helft kreeg als opdracht om een uitgebreid ontbijt te nemen, dat de helft van het dagelijks toegestane aantal calorieën bedroeg - dat wil zeggen 610 calorieën bij het ontbijt op een totaal van 1.240 calorieën per dag. Dat uitgebreide ontbijt omvatte 58 gram koolhydraten, 47 gram eiwitten en 22 gram vetten.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 22/07/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 24/01/2012 - 12h39

Jakubowicz D. et coll., 90ste jaarlijkse symposium van de Endocrine Society, juni 2008 (San Francisco).

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUBLICITÉ
Lees ook
Wie mag er eieren eten en wie niet? Geüpdatet op 03/05/2010 - 00h00

Je hoort nog altijd heel vaak dat mensen met te veel cholesterol weinig eieren mogen eten. Welnu, dat klopt niet. Allereerst geldt die regel alleen voor diabetespatiënten. Bovendien hebben nieuwe studies aangetoond dat eieren bij het ontbijt de total...

Dieet: fruit en groenten naar hartenlust! Geüpdatet op 10/07/2007 - 00h00

De effectiviteit van een dieet lijkt niet alleen afhankelijk te zijn van een beperking van vetstoffen. Meer fruit en groenten eten is een strategie die blijkbaar tot betere resultaten leidt dan een dieet zonder vetstoffen.

Diëten zijn geen wondermiddelen Geüpdatet op 08/02/2005 - 00h00

Heel wat mensen gaan op dieet, en het uitgebreide gamma diëten versterkt die trend alleen maar. Toch bestaan er bitter weinig gegevens over hun doeltreffendheid en hun gevolgen voor de gezondheid. Deze studie vergeleek vier diëten met elkaar.

Meer artikels