PUBLICITÉ

Afslankingstip: slaap en eet op regelmatige tijdstippen!

Gepubliceerd door Paule Neyrat, Diëtiste op 02/03/2017 - 09h18
-A +A

Uw lichaam wordt gestuurd door uw biologische klok, dat is een geheel van inwendige mechanismen die uw lichaam een bepaald ritme opleggen, waaronder regelmatige tijdstippen van eten en slapen. Houd u er dus aan als u een mooi figuur wilt hebben.

PUB

Metabolisme en biologische klok

De belangrijkste biologische of inwendige klok, ook wel het circadiane ritme genoemd (van het Latijn circa diem, wat ongeveer een dag betekent) bevindt zich in de hersenen en op de zenuwbanen van het oog. Onze biologische klok is op die manier verbonden met de buitenwereld en dus met het licht dat door het netvlies van het oog gestuurd wordt: als er licht op de ogen valt, wordt de klok via zenuwbanen vanuit het netvlies gesynchroniseerd.

Die belangrijkste biologische klok regelt onder meer uw slaapcycli. Als u ’s avonds slaap krijgt, komt dat omdat uw inwendige klok de productie van het slaaphormoon melatonine op gang heeft gebracht. Dat proces begint rond 21 uur en stopt de volgende ochtend rond halfacht.

Maar in alle organen van uw spijsverteringsstelsel bestaan er ook tal van inwendige mechanismen die afhankelijk zijn van de belangrijkste inwendige klok en die instaan voor de productie van de enzymen en hormonen van het spijsverteringsstelsel. Een van die hormonen is insuline, de stof die al de stofwisselingsprocessen van de vetten en koolhydraten aanstuurt.  

Slank figuur en biologische klok: drie maaltijden op regelmatige tijdstippen en voldoende slaap

Het resultaat van dit erg gesofistikeerde systeem is dat u geprogrammeerd bent om drie maaltijden per dag te nemen, op regelmatige tijdstippen.

Anders staat de deur wagenwijd open voor gewichtstoename, diabetes en tal van gezondheidsproblemen.

Heel wat studies tonen immers aan dat mensen die bijvoorbeeld ‘s nachts werken of regelmatig een jetlag hebben of mensen die zich voor hun maaltijden niet aan vaste uren houden maar gewoon eten als het hen uitkomt, met deze verschijnselen kampen.

De reden hiervoor is dat hun insulineproductie ontregeld is.

Maar ook voldoende slaap en regelmatige tijdstippen van slapengaan en opstaan zijn in dit verhaal belangrijk.

  • Eet ’s avonds niet te laat.

Onlangs is een Amerikaanse studie verricht bij volwassenen. De onderzoekers hadden de deelnemers voorzien van een agenda en een toestelletje dat hun slaap mat. Ze moesten alles noteren: het uur en de locatie van de maaltijden, de samenstelling van de maaltijden, het aantal opgenomen calorieën, het uur dat ze opstonden, gingen slapen en het aantal uren dat ze sliepen.

De uitslag?

De mensen die ‘s avonds laat aten (kort voor het slapengaan), namen overdag meer calorieën op dan de deelnemers die ’s avonds relatief vroeg aten.

Stel u dus de vraag als u aan het kuren bent. Eet u ’s avonds altijd laat? Misschien kunt u gewoon al door uw wat anders te organiseren het tijdstip van deze maaltijd naar voren schuiven. Door bijvoorbeeld uw menu’s voor een hele week vooraf te plannen, door grotere hoeveelheden klaar te maken die u daarna alleen nog maar moet opwarmen. Maar ook door manlief en de kinderen te laten meehelpen.

  • Eet licht ‘s avonds

Een stevige, uitgebreide maaltijd bevordert het inslapen maar ook de kwaliteit van uw slaap niet, omdat uw spijsverteringsstelsel tijdens uw slaap hard moet werken om uw voedsel te verwerken. Als u slaapt, verbruikt u bovendien weinig calorieën: het overgrote deel van wat u eet, zal dus als vet worden opgeslagen. En daar gaan uw goede voornemens om af te vallen!

Als u anderzijds ‘s ochtends niet volledig nuchter bent omdat uw eten eigenlijk nog niet verteerd is, zult u geen honger hebben om een volwaardig ontbijt te nemen. Het gevolg kunt u al raden: uw ontbijt zal te licht zijn en u zult de dag slecht beginnen. De kans is groot dat u in de loop van de voormiddag iets zult eten om uw honger te stillen. ’s Middags zult u dan weer geen honger hebben en dus niet genoeg eten, terwijl net het middagmaal stevig hoort te zijn.

Houd uw biologische klok in evenwicht

Het zogenaamde blauwe ledlicht van onder meer schermen (televisietoestel, computer en tablet) activeert de signalen die door uw netvlies worden doorgestuurd honderd keer meer dan het witte licht van bijvoorbeeld fluorescerende lampen.

Als u ‘s avonds voor die schermen zit, zult u moeilijker inslapen en bijgevolg een slaaptekort opbouwen. Ook uw inwendige klok en de andere inwendige biologische mechanismen zullen verstoord raken, net als de hormonen die uw eetlust regelen.

Tal van studies hebben dat inderdaad aangetoond: wie slaaptekort heeft, eet vettere en ook zoetere spullen om zijn gebrek aan energie te compenseren. Natuurlijk komen de kilo’s er dan bij.

Doe al de schermen dus zeker een uur voor u naar bed gaat dicht. Zo krijgt u de tijd om rustig over te schakelen op de vaste rituelen voor het slapengaan. Lees in bed een boek (een papieren boek, geen e-book!). Of ga voor een knuffelmoment, dat is nog het beste

Gepubliceerd door Paule Neyrat, Diëtiste op 02/03/2017 - 09h18
Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ
Lees ook
Stralend de feesten tegemoet! Gepubliceerd op 16/12/2016 - 10h21

Het is maar één keer Kerstmis op een jaar, en ook maar één keer oudejaar . Op die avonden willen we natuurlijk allemaal stralen, maar stel dat het feest bedorven wordt door een ontsierend puistje? Dat hoeft niet, als u deze tips volgt.

Buikvet? Een mooie buik voor de zomer! Gepubliceerd op 31/03/2015 - 15h24

Absoluut graatmager willen zijn, dat hoeft echt niet! Maar als u werkt aan uw buikje , zult u zich deze zomer stukken beter voelen. Een platte buik verslankt elk figuur, ook een wat voller figuur. Enkele efficiënte middeltjes om snel komaf te maken m...

Slaap: bevorderlijk voor de slanke lijn? Gepubliceerd op 11/02/2014 - 08h10

Het staat nu vast dat er een verband bestaat tussen zwaarlijvigheid (obesitas) en hormonale veranderingen die samenhangen met slaaptekort. Hoe minder we slapen, hoe meer we eten en hoe groter het risico om te verdikken…

Meer artikels