PUBLICITÉ

Tien tips om het nieuwe jaar in te gaan zonder stress!

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 21/12/2012 - 15h09
-A +A

Hoe komen we de aanloop naar het het feest in topvorm en zonder stress door?

Hoe kunnen we het feest zelf zo vlot mogelijk laten verlopen?

En bestaan er trucjes om erna te recupereren?

Dit zijn 10 praktische tips voor een spetterend feest.

PUB

1. Als u mensen ontvangt, maak dan lijstjes en plan vooral:

Boodschappen, bestellingen bij de traiteur, kapper, uitwerken van de menu's, versiering, kleine cadeautjes,... De kunst is om u niet te laten overspoelen door stress.

2. Maak minstens een uurtje voor uzelf vrij voor uw gasten aankomen. Gun het u zodat u wat kunt ontspannen en u optutten.

3. Eet (minstens) de dag ervoor een lichte maaltijd en maak vooral eenvoudige dingen klaar (soep, bouillon, pasta, kip,...).

Mijd kant-en-klare gerechten en vette waren (charcuterie, kaas,...). Doe dat ook na het het feest.

4. Zorg dat u ook de dagen ervoor voldoende kunt ontspannen.

Slaap voldoende en ga vroeg slapen. Doe ook aan sport. Ga wandelen zo gauw u de kans ziet, neem de trap in plaats van de lift, ga joggen, enz. Doe dat ook na het feest, net als met uw voeding. Zo zult u sneller recupereren.

5. Wees vooruitziend voor als de dag nadien tegenvalt.

Zorg dat u een doosje paracetamol (en liefst geen aspirine) in huis hebt, leg een voorraadje mineraalwater, soep, fruit en groenten aan.

6. Mijd de wonderremedies tegen katers die in de apotheek te koop zijn.

Ze zijn wel zonder voorschrift te krijgen, maar hun doeltreffendheid is nog niet bewezen. Bovendien kunnen ze bijwerkingen hebben.

7. Drink veel water voor, tijdens en na het feest.

Probeer als u alcohol drinkt tussen twee glazen alcohol in telkens een glas water te drinken.

8. Gebruik klein servies en bestek: kleine borden, kleine lepeltjes en kleine glaasjes.

Op die manier komt u niet in de verleiding om grote porties te nemen en zult u ook minder drinken. Als het dessert op tafel komt, zult u zo nog altijd van de partij zijn!

9. Las af en toe een pauze in.

Ga een tiental minuten naar buiten om een luchtje te scheppen (vergeet ook niet een jas aan te trekken, ook al is het maar voor10 minuten!). Mijd rokerige, te fel of met flikkerlicht verlichte en lawaaierige omgevingen.

10. Mijd koffie en sterkedrank.

Ze drogen uit (en werken dus katers in de hand) en vermoeien door hun stimulerende werking onnodig.

De beste manier om goed van oud naar nieuw over te gaan is natuurlijk om geen alcohol te drinken. Zo voorkomt u de kans op katers of ruzie! Ga zeker ook niet achter het stuur zitten als u gedronken hebt.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 28/12/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 21/12/2012 - 15h09
Bekijk dit artikel
PUBLICITÉ
Lees ook
Stralend de feesten tegemoet! Gepubliceerd op 16/12/2016 - 10h21

Het is maar één keer Kerstmis op een jaar, en ook maar één keer oudejaar . Op die avonden willen we natuurlijk allemaal stralen, maar stel dat het feest bedorven wordt door een ontsierend puistje? Dat hoeft niet, als u deze tips volgt.

Na het feest ... Gepubliceerd op 23/12/2016 - 11h54

Hoofdpijn, maagpijn, spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, feesten eisen wel eens een tol. Welke fouten kunt u maar beter vermijden? Een aantal goede gewoonten kunnen helpen.

Bekomen na de feestdagen Gepubliceerd op 23/12/2016 - 12h02

Chocolade, ganzelever, gerookte zalm, kerststronken, kerst- en nieuwjaarsdiners, champagne en lekkere wijnen... twee weken lang hebben we ons volgepropt met calorieën. En er maar weinig verbruikt, behalve dan diegenen die in deze periode op winterspo...

Meer artikels