Zwemmen: welke zwemvorm is het gezondst?

Geüpdatet door Emily Nazionale, gezondheidsjournaliste op 15/05/2014 - 14h43
-A +A

Wilt u (opnieuw) beginnen met zwemmen?

U heeft groot gelijk! Zwemmen is een volledige sport waarbij u alle spieren van het lichaam gebruikt en u uw uithoudingsvermogen ontwikkelt (ademhaling, hart-en bloedvaten). Bovendien is het gewicht van het lichaam in het water geen bezwaar meer en kunnen de gewrichten  helemaal ontspannen! Om te vermijden dat uw goede voornemens in het water vallen, is het belangrijk de zwemstijl te kiezen die bij u past. Wij geven u alvast de plus- en minpunten van de schoolslag, crawl, rugslag en vlinderslag.

PUB

Schoolslag

Wat is het?

Wanneer de benen buigen, met de voeten gehoekt, komt het hoofd opwaarts om te ademen, wanneer de benen strekken ademt u onder water uit.

De pluspunten?

  • Gemakkelijk contact met lesgever.
  • Goede oriëntatie: je kijkt naar waar je zwemt.
  • Lang vol te houden.

De minpunten?

  • De coördinatie tussen armen en benen is niet eenvoudig en moet aangeleerd worden.
  • Weinig hulpmiddelen voor het aanleren beschikbaar, enkel een plankje dat je in je handen kan houden.
  • Ademhaling in het water is noodzakelijk.
  • Trage slag.

In het bijzonder geschikt voor:

Kinderen op de lagere school. Omdat schoolslag lang vol te houden is, leren kinderen in België doorgaans eerst schoolslag aan.

 

Crawl

Wat is het?

De benen trappelen op en neer. Uw arm vertrekt langs de zijkant van het lichaam, wordt dan over het water gebracht tot zo ver u kunt. Daarna brengt u hem gestrekt terug naar de zijkant. Op het moment dat de duim de dij raakt, draait u uw hoofd opzij en neemt adem.

De pluspunten?

  • De coördinatie is natuurlijker dan bij school- en vlinderslag.
  • Er zijn meerdere hulpmiddelen beschikbaar voor het aanleren. Door het gebruik van zwemvliezen kunt u bijvoorbeeld meer snelheid verkrijgen en de voetpositie verbeteren. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van een vlotter tussen de bovenbenen om de armbeweging in te oefenen.
  • Snelle slag.

De minpunten?

  • Goede conditie vereist. In tegenstelling tot schoolslag is er geen rustmoment in de beweging.
  • Ademhaling in het water is noodzakelijk. De zwemmer moet de ademhaling bij crawl eerst goed beheersen vooraleer de volledige coördinatie kan worden geoefend. Bij schoolslag daarentegen wordt de ademhaling aangeleerd nadat u afzonderlijk de arm- en beenbeweging beheerst.  

In het bijzonder geschikt voor:

Mensen met rugpijn. Zwemmen is goed voor de rug, maar dat geldt niet voor elke zwemstijl. Bij crawl blijft je rug recht. Schoolslag of vlinderslag is minder geschikt, omdat je lage rug een holle houding aanneemt. Hierdoor komt er druk op de wervelgewrichten. 

 

Initialement publié par Emily Nazionale, gezondheidsjournaliste le 15/05/2014 - 14h43 et mis à jour par Emily Nazionale, gezondheidsjournaliste le 15/05/2014 - 14h43
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Test uw fysieke conditie Geüpdatet op 07/09/2009 - 00h00

In een goede conditie verkeren, is geen kwestie van leeftijd, maar van onderhoud en oefening van de spieren en de lenigheid. Maar hoe zit het eigenlijk met u op dat gebied? Doe de test aan de hand van de volgende reeks oefeningen . U zult dankzij die...

Ik heb zware benen: mag ik nog sporten? Geüpdatet op 06/04/2009 - 00h00

Talrijke vrouwen hebben last van zware benen. U kunt het risico op deze aandoening verminderen door regelmatig fysiek actief te zijn. Maar hoe kunt u weten of de gekozen sport geschikt is of integendeel het probleem gaat verergeren?

Zwemmen houdt het hart in vorm Gepubliceerd op 25/11/2013 - 15h16

Zwemmen is een uitstekende sport voor het hart, ook voor personen die al een hartinfarct hebben gehad. De kunst bestaat erin geen uitputtingsslag te leveren tegen het water, te glijden en de voor u geschikte afstanden te zwemmen.

Drie oefeningen om vol energie de dag te starten! Gepubliceerd op 10/04/2017 - 15h38

Hier enkele simpele bewegingen om de dag te beginnen in topvorm! Slechts tien minuten om uw lichaam soepel te maken en vol energie te proppen. Begin door de oefeningen een keer op drie dagen te doen, dan een keer op twee dagen en tenslotte alle dagen...

Meer artikels