• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    5 mening
  • Commentaren (0)

Zwemmen houdt het hart in vorm

Zwemmen houdt het hart in vorm

Zwemmen is een uitstekende sport voor het hart, ook voor personen die al een hartinfarct hebben gehad.

De kunst bestaat erin geen uitputtingsslag te leveren tegen het water, te glijden en de voor u geschikte afstanden te zwemmen.

Hoe zwemmen beginnen?

Voor zwemmen kies je niet per toeval: je moet van water houden en vooral graag deze sport beoefenen. Slechts weinigen ontdekken deze sport op latere leeftijd. Toch komt het erop aan op de juiste manier te trainen, vooral als je al twintig jaar gestopt bent… De gulden regel luidt: neem uw tijd en geniet zoveel mogelijk van het water. Maakt u uw "comeback", vind dan uw soepelheid en uw bewegingen terug. Zwem eerst eens heen en weer louter voor het plezier.

U bent buiten adem? Dat is normaal, want u bent veel te snel van stapel gelopen... Kom weer op adem. 50 of 100 m is aanvankelijk een hele afstand! Is uw hartslag trager geworden, rond de 100, start dan met de volgende fase en verander volledig van tactiek: probeer 10 minuten te zwemmen zonder te stoppen, zo nodig langzaamaan. De afstand heeft weinig belang, het is de tijd die telt. Het is nu die notie die van belang is. Als u op die manier te werk gaat, zult u algauw merken dat u vanzelf langere afstanden begint te zwemmen naarmate uw ademcapaciteit beter wordt. Na drie maanden zwemt u moeiteloos 20 of 30 minuten aan één stuk, en als u dat drie keer per week doet, is dat uitstekend voor zowel uw hart als uw hoofd.

Welke slag moet u kiezen?

Uiteraard uw favoriete slag, wellicht schoolslag of crawl. Wissel beide slagen af en doe af en toe ook wat rugslag (wat niet altijd evident is in de oefenstrook van een zwembad…). Vlinderslag is in het begin te vermijden. U zult het hoe dan ook niet veel langer uithouden dan tien meter! Want jawel: uw arm- en schouderspieren zijn weggesmolten, en u moet ze weer ontwikkelen vóór u zich aan vlinderslag mag wagen. En dan nog met mate, want vlinderslag is veel belastender voor het hart.

En hoe zit het met de arm- en schouderspieren, die we zo weinig gebruiken in het dagelijkse leven? U kunt wachten tot ze zich vanzelf weer hebben ontwikkeld, of ze een handje toesteken door 10 tot 20 keer per dag te pompen. Dat duurt niet meer dan twee minuutjes en levert algauw resultaten op. Probeer niet meer te doen dan dat, want uw hart moet nog kunnen volgen!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 25/11/2013
Origineel artikel geschreven door op 11/11/2003

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Populairste sporten in België en gezondheid

Vindt u het artikel interessant?