• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Zwangerschap en trainen: een goede combinatie?

Zwangerschap en trainen: een goede combinatie?Kan sport hand in hand gaan met een zwangerschap? Bestaan er contra-indicaties? Welke?

Een zwangere vrouw ondergaat een ware transformatie. Haar gewicht neemt zo'n 20% toe, ze krijgt meer bloed, haar ademhaling wordt zwaarder en dieper, haar zwaartepunt stijgt en de placenta vervangt de eierstokken voor wat de hormoonproductie betreft. In het licht van die grote omwenteling waren de artsen lange tijd van mening dat sport met het grootste wantrouwen moest worden benaderd. Er werd gezegd dat sport aan de basis lag van miskramen, misvormingen van de baby, vroeggeboortes, lange en pijnlijke bevallingen en dies meer. Tegenwoordig keert de medische wereld op zijn stappen terug en erkennen de artsen dat sportieve mama's een makkelijkere en snellere bevalling doormaken dan de andere. Een zwangerschap is op zich helemaal geen contra-indicatie voor sportbeoefening. Maar toekomstige moeders moeten bijvoorbeeld wel vermijden dat ze hun organisme uitputten terwijl daarbinnen een wezentje zijn best doet om de zuurstof en voedingsstoffen binnen te halen die het nodig heeft om te groeien. De herverdeling van het bloed tijdens de inspanning mag niet ten koste gaan van de baby.

Te hoog noch te laag

Er werden diverse studies gewijd aan de grenzen die tijdens de zwangerschap niet mogen worden overschreden. Deze bevestigden dat de baby zelfs tijdens een zware inspanning niet leek te worden benadeeld. Toegegeven, zijn hartritme stijgt lichtjes, waarschijnlijk omdat de lichaamstemperatuur omhoog gaat. Maar dat belet hem niet om te slapen. Bovendien blijkt het gewicht of de lengte van baby's van sportieve moeders op geen enkele manier te verschillen van andere. Vermijd echter om in de zon te lopen (risico van hyperthermie). Drink veel om het risico van uitdroging te beperken. Vermijd ook alle heftige sporten. De baby baadt weliswaar in vruchtwater en de schokken worden wel deels opgevangen. Het risico van een miskraam na een trauma is uiteindelijk niet heel hoog. Maar het gevaar dat de placenta loslaat of het gevaar van een baarmoederbreuk en vroegtijdige weeën bestaat wel degelijk en moet tot voorzichtigheid stemmen. Weet ten slotte dat twee disciplines absoluut verboden zijn: diepzeeduiken, wegens het gevaar voor luchtbellen in de placenta en de vorming van luchtbellen in de bloedbaan van de foetus. De federatie verbiedt deze sport overigens formeel voor zwangere vrouwen. En alpinisme. Boven de 3000 meter kunnen de aanpassingsmechanismen de ijler wordende lucht niet meer compenseren en kinderen die op grote hoogte worden geboren, zijn bij de geboorte doorgaans lichter en er zijn iets meer sterftes en hartafwijkingen bij pasgeborenen.

De borst of sport, u moet kiezen

Ook de maanden na de geboorte verdienen veel aandacht. Vrouwen die borstvoeding geven, zien hun borstvolume verdubbelen. Door de vermoeidheid die daar ook nog bijkomt, wordt het moeilijk om tussen die voedingen door ook nog eens aan sport te doen. Dat wordt overigens ook niet aangeraden. Het is beter om postnatale gymnastiek te doen, die een efficiënte spierversteviging van het perineum beoogt. Wacht twee, soms drie maanden vóór u weer echt gaat trainen. Wijd die tijd aan uw kindje. Vergeet niet dat uw kindje door te worden geboren ook een olympische prestatie heeft geleverd!

Artikel gepubliceerd door op 19/08/2003

Vindt u het artikel interessant?