• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Getuigenissen (0)

Zwanger? Geen reden om niet te sporten!

Zwanger? Geen reden om niet te sporten!

Een zwangerschap is geen reden om alle sportieve activiteiten te staken. Integendeel. Hoe meer u beweegt, hoe beter uw gezondheid. Een gebrek aan lichaamsbeweging is niet goed voor de gezondheid en dat is tijdens het hele leven zo, zwangerschappen inbegrepen.

Sporten tijdens de zwangerschap: met welke intensiteit?

Het American College of Obstetricians and Gynecologists beveelt 30 minuten gematigde activiteit, drie à vijf keer per week aan. Dat matigen kan bepaald worden door de praattest: als men tijdens de inspanning kan praten, dan is de inspanning gematigd.

Welke voorzorgsmaatregelen?

De lichaamsbeweging moet aangepast worden aan de groei van de foetus. Zo moet er bijvoorbeeld ook rekening gehouden worden met een ademtekort aan het einde van de zwangerschap.

Daarnaast is het zo dat sommige sporten de voorkeur genieten voor vrouwen die niet veel bewegen en vrouwen aan het einde van de zwangerschap: zwemmen, aquagym, stappen en fietsen op een hometrainer.

Andere sporten moeten afgeraden worden tijdens een zwangerschap: duiken, contactsporten (judo, basket, worstelen) en sporten met een risico op valpartijen (paardrijden, Alpijns skiën, waterskiën ).

Ook belangrijk is dat men voor voldoende hydratatie zorgt en voldoende energie, dat de opwarming gerespecteerd wordt en ook de recuperatie.

Bijgewerkt door Stéphanie Koplowicz, gezondheidsjournaliste op 25/10/2012
Origineel artikel geschreven door op 15/04/2008

Bronnen: American College of Obstetricians and Gynecologists (Acog) en Dossier sport en geneeskunde van Le Panorama du Médecin, 25 maart 2008.

Vindt u het artikel interessant?