Zwaarmoedigheid voorkomen...

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/08/2011 - 15h02
-A +A

Zonder echt depressief te zijn, kan iedereen perioden van zwaarmoedigheid hebben. Dat kan gevaarlijk zijn als men er niets aan doet. Gelukkig zijn er preventieve strategieën die hun werk doen zonder dat men zich daar echt altijd van bewust is.

Hoe zwaarmoedigheid voorkomen?

Om zwaarmoedigheid te voorkomen, zijn er eerst en vooral houdingen die vermeden moeten worden...
Stimulantia zijn nefast: een sigaret roken, een glas drinken, zoetigheid eten, het lijkt u wel een duwtje in de rug te geven, en dat is ook zo, maar het effect is van korte duur. Een paar uur later is de neerslachtigheid weer helemaal terug en in nog grotere mate dan wanneer men niet zijn toevlucht gezocht had in een kunstmatig opwekkend middel.
Drugs in het algemeen en stimulantia helpen niet om er weer bovenop te komen. In tegendeel, ze maken het alleen maar erger.

Houdingen die helpen

  • Doe meer fysieke inspanningen. Als u zwaarmoedig bent dan heeft het niet veel zin om u een uur snelwandelen per dag aan te raden. Maar u moet wel weten dat lichaamsbeweging een heus weldoend effect heeft. Ga bijvoorbeeld tien minuutjes wandelen. Dat is niet veel, maar het is al een stap in de goede richting, ook als u het binnenshuis doet. Het effect houdt bovendien minstens twee uur aan.
  • Schep een luchtje. Sluit u niet op in uw woonst. Ga naar een stadspark, tuinier, ga even fietsen of zet het raam wijd open. Zo krijgt u licht en zuurstof en dat is goed voor de moraal. Ideaal is een wandeling in volle natuur!
  • Zorg voor uzelf. Een bad, een douche, verzorging, parfum, make-up en makkelijke kleding, zo kunt u uzelf in de watten leggen. Het lijken details, maar de manier waarop u uzelf verzorgt is een beeld van de waarde die u zichzelf toekent. Dat beeld is erg bijzonder en verdient het beste. Hoe beter u er zorg voor draagt, hoe groter de positieve waarde in uw ogen. Gun uzelf een extraatje, een heerlijke douchegel, een nieuwe
  • tandenborstel, een mooie lippenstift, enz. De verbeelding is aan de macht!
  • Adem diep in en uit. Het is een makkelijke ontspanningsoefening die je minstens een tiental keer per dag moet doen. Het werkt ook kalmerend en het neemt zo goed als geen tijd in beslag.
  • Denk aan aangename contacten. Geef het meisje of de jongen aan de kassa een glimlach, knik vriendelijk naar iemand die de deur voor u openhoudt, telefoneer naar vrienden, plan afspraakjes met naasten, bewijs hen een dienst of vraag of ze u een dienst willen bewijzen. Elk contact met iemand anders kan goed zijn voor de moraal.
  • Maak er werk van!
  • Maakt plaats voor uzelf. Uw omgeving moet aangenaam zijn om u te helpen zo aangenaam mogelijk te leven. Een plant, kaarsen, een schilderij of een herschikking van uw meubilair en een nieuw kleurtje op de muren kan helpen!

Om zwaarmoedigheid te vermijden: doe u zelf goed!
Denk vooral aan alles wat u goed kan doen, ook al is dat niet altijd te combineren met het leven van een ander. Een stevige wandeling, een film zien in de bioscoop, een thrillerroman of een theatervoorstelling, een museumbezoek, een dolle avond met vrienden, winkelen met een vriendin, klussen of knutselen, alle middelen zijn goed!

Voordat u radicale veranderingen overweegt om u beter te kunnen voelen, moet u telkens kleine pasjes nemen. Alleen zo kunt u later grote stappen vooruit maken!

Oorspronkelijk gepubliceerd op 16/01/2007 - 00h00 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 29/08/2011 - 15h02
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Artritis: hoe bestrijd ik de pijn? Gepubliceerd op 12/11/2013 - 15h39

Artritis is een inflammatoire ziekte die één of meer gewrichten kan treffen. Ze leidt tot een zekere hinder in de gewrichten, alsof ze gaan blokkeren, maar vooral tot zeer invaliderende en soms chronische pijn. Hoe kunt u die pijn van artritis bestri...

Meer artikels