De zoutkoorts

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 19/12/2006 - 00h00
-A +A

Een gezond en stevig beendergestel is essentieel voor wie aan sport wil doen. Iedereen weet intussen dat een kalkrijke voeding kan helpen om onze botten in goede conditie te houden. Maar men vergeet vaak de schadelijke invloed van de andere levensmiddelen. Zoals zout.

PUB

De voedingsindustrie is de boosdoener

Onze moderne voeding bevat te veel zout. Onze dagelijkse behoefte aan tafelzout ("natriumchloride") ligt tussen 1 en 2 gram. Maar we zouden gemiddeld rond de 10 tot 20 gram verbruiken, dat is dus tien keer meer! Dat komt gedeeltelijk omdat we de reflex hebben om automatisch zout te doen in alles wat we klaarmaken. Maar ook de voedingsindustrie gaat niet vrijuit. Die heeft er belang bij om zoveel mogelijk zout in onze levensmiddelen te doen. Want zout houdt het water vast, waardoor producten die per kilo worden verkocht meer gaan wegen. Dat is ook de reden waarom ham alsmaar meer gezouten wordt! Hetzelfde geldt voor brood, granen, kaas...
En er is nog een ander voordeel: van zout krijg je dorst. Als we een pakje chips of gezouten nootjes eten, drinken we er al gauw een paar blikjes bier of cola bij, en dat is natuurlijk meegenomen voor de voedingsindustrie. Die wordt trouwens alsmaar meer gedomineerd door een handvol reusachtige voedingsconcerns. De 120 bekendste merken zijn in handen van 6 multinationals!

Bezwarende omstandigheden

Alles wijst erop dat het zoutgehalte in onze levensmiddelen almaar verder stijgt.
En dat geldt zeker voor junkfood: hamburgers, frieten, industrieel bereide pizza's, enz.
Tot dusver was men vooral bezorgd voor de effecten ervan op het hart. Maar ook de beenderen zijn het slachtoffer van dat verstoorde evenwicht. Bij de uitscheiding van al dat overtollige zout via de urine worden ook andere mineralen uit ons lichaam verwijderd. Elke gram natrium die door de nieren wordt afgescheiden gaat gepaard met het verlies van 60 milligram kalk, en we hebben die kalk net nodig om ons beendergestelin goede conditie te houden. Een paar milligram lijkt niet veel, maar op lange termijn loopt dat wel flink op: op een jaar tijd verliezen we zo meer dan 20 gram kalk, dat zijn 400 gram op twintig jaar, en dat is de helft van onze botreserves! Maar niet alleen zout speelt een rol in het brozer worden van het beendergestel. Een verstoring van de zuurbalans in onze dagelijkse voeding speelt dezelfde nefaste rol. Het is dus belangrijk dat we niet te veel vlees eten en dat we veel fruit en groenten eten.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 19/12/2006 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Eén tussendoortje, vier mogelijkheden... Geüpdatet op 14/10/2008 - 00h00

Uit een recente studie blijkt dat, als het om voeding gaat, goede voornemens niet noodzakelijk in de praktijk gebracht worden, zeker niet tijdens werkpauzes… En dat de helft van ons zelfs helemaal geen goede voornemens maakt op dat vlak!

Coca-cola ontmaskerd Geüpdatet op 06/09/2005 - 00h00

Veel atleten zijn ervan overtuigd dat coca-cola bestanddelen bevat die hun prestaties opkrikken. Welnu, ze slaan de bal compleet mis!

Meer artikels