• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Commentaren (0)

Zou u de winter kunnen trotseren en fit blijven?

Zou u de winter kunnen trotseren en fit blijven?

De dagen worden kouder en korter, de winter staat dus voor de deur. We worden belaagd door virussen en andere haarden van infectie. Hoe kunnen we eraan weerstaan en blijven we de hele winterperiode fit? Test uw kennis en ga na of u de juiste reflexen hebt om de winter fit door te komen…

In het weekend slaapt u altijd lekker lang uit.

Slecht idee.

Als u het gevoel hebt dat u meer slaap nodig hebt, sleutel dan aan uw dagelijkse tijdsbesteding zodat u meer uren slaap krijgt. Vaak volstaat het om een uur vroeger naar bed te gaan of een uur later op te staan om genoeg slaap te krijgen. Regelmaat is erg belangrijk voor het lichaam. Af en toe lang uitslapen om te recupereren is dus niet zo’n goed idee en zal u niet helpen om weer in vorm te komen. Streef eerder regelmaat na!

 

U geeft de mensen die u ontmoet een hand om te vermijden dat u ze moet kussen.

Slecht idee.

De handen zijn veruit de belangrijkste overbrengers van virussen. Probeer dus in de mate van het mogelijke het handen-geven te vermijden. Want een hand geven is zeker niet beter dan een kus!

 

Als u moe bent, slaat u uw sportsessie over.

Slecht idee.

De beste remedie tegen vermoeidheid is lichaamsbeweging. Probeer het sporten dus niet over te slaan, tenzij u natuurlijk compleet KO bent.

 

Uw neus begint te lopen en uw keel voelt rauw aan, u maakt een grog, drinkt hem op en gaat naar bed!

Slecht idee.

Alcohol belast het lichaam. Als u het gevoel hebt dat u verkouden wordt, kunt u het beter niet nog meer uitputten met een grog. Uw lichaam moet net aansterken (lichaamsbeweging, gezonde voeding) zodat het zich kan verzetten tegen de microben die het belagen.

 

U doet een vitaminekuur.

Goed idee.

Af en toe een kuur met vitamines is een goed idee om een eventueel tekort op te vangen en de werking van uw lichaam te verbeteren. Tenzij u natuurlijk een heel gevarieerde voeding hebt, met vooral veel fruit en groeten.  

 

Ook ’s winters blijft u veel water drinken op geregelde tijdstippen gespreid over de dag.

Goed idee.

Water levert mineralen en het gaat bovendien constipatie tegen, een veel voorkomende kwaal bij aanvang van de winter omdat we dan minder fruit en groenten eten. U kunt ook groene thee en kruidenthee drinken.

 

U eet meer want uw lichaam heeft meer energie nodig om de virussen en andere bronnen van infectie te bestrijden.

Slecht idee.

Meer eten om meer weerstand te kunnen bieden, is geen goed idee. Er is het risico op gewichtstoename, en bovendien put een te vette, zoete en copieuze voeding het lichaam uit.

 

U beperkt uw vrijetijdsactiviteiten om energie te sparen en het risico op infecties te verminderen.

Slecht idee.

Om in vorm te blijven moet u uw sociale en vrijetijdsactiviteiten zeker voortzetten, ook al moet u daarvoor ’s avonds en bij koud weer de deur uit. Die activiteiten zijn goed voor het moreel en de fysiek en ze gaan ook stress tegen.

 

U maakt minder gebruik van het openbaar vervoer en gaat te voet.

Goed idee.

Dat is een uitstekend idee! Stappen is goed voor de conditie, en bovendien loopt u bij gebruik van het openbaar vervoer meer risico op infecties.

 

Gedaan met de slaatjes, u schakelt over op warme en stevigere kost.

Slecht idee.

Ons lichaam heeft het hele jaar door dezelfde voedselbehoeften. Salades, fruit en groene groenten zijn absoluut nodig om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen en ze helpen ons lichaam om goed te werken. De koude mag dus geen excuus zijn om die te laten vallen! En met "stevige" kost loopt u alleen maar gevaar om onnodig te verdikken!

Artikel gepubliceerd door op 28/11/2011

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Rhinitis

  • Ontstekingsproces van het slijmvlies van de neusholte.
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating