• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Zou te veel snoepen bij kinderen agressiviteit opwekken?

Zou te veel snoepen bij kinderen agressiviteit opwekken?Kunnen bepaalde voedingsgewoonten zoals teveel snoep tijdens de kinderjaren leiden tot een agressief gedrag op volwassen leeftijd? Deze stelling werd onlangs ernstig overwogen aan de hand van een originele Britse studie.

Snoeper op 10 jaar, delinquent op 30?


Het onderzoek in kwestie bestudeerde 17.000 in 1970 geboren Britten. Van diegenen die tijdens hun kinderjaren bijna alle dagen de toelating kregen om snoep en andere zoetigheden te eten, was 69% op 30-jarige leeftijd een opvliegende volwassene geworden. Dit bleek uit een hoger percentage veroordelingen wegens geweld. Bij de groep die op 10-jarige leeftijd niet regelmatig snoep en chocolade mocht eten, was dat 'slechts' 42%.

De moraal van dit onderzoek


Snoep en andere zoetigheden zijn slechts een voorwendsel voor dit onderzoek. Wat we moeten onthouden, is dat wie een kind meteen geeft wat hij wil, datzelfde kind niet de kans geeft om geduld te leren oefenen. Daardoor zal het kind gemakkelijker een 'impulsief', en zelfs 'delinquent' gedrag ontwikkelen, zoals de auteurs van het onderzoek beweren.

Met andere woorden: ook al wordt snoepen verboden, het zal niet helpen om geweld in te dijken. Een welverdiende beloning zal daarentegen door het kind geapprecieerd worden en bovendien zal het kind daardoor geleidelijk een weinig agressieve houding aannemen en ontwikkelen. Als een beloning iets alledaags wordt of als thuis ook slecht gedrag gevolgd wordt door een beloning, dan kan een kind daardoor een agressief karakter ontwikkelen.
De voedingsmiddelenindustrie heeft trouwens gereageerd door te stellen dat niet het eten van snoep kinderen agressief maakte, maar wel het probleem van het ouderlijk gezag...

Artikel gepubliceerd door op 19/10/2009

Bronnen: Moore Simon et coll., British Journal of Psychiatry, oktober 2009, 195: 366-367. doi: 10.1192/bjp.bp.108.061820; (1) Duckworth, A.L. & Seligman M.E.P. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting academic performance of adolescents. Psychological Science vol. 16, december, 939-944.

Vindt u het artikel interessant?